Svamp eller bakterier?

brevkassespørgsmål

Svamp eller bakterier?

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Oprettet 7 år 6 måneder siden

I sommers havde jeg ubeskyttet sex (tager p-piller) med en og fik lidt under en uge efter kløe i og omkring skeden, anderledes lugt, og svie som følge af små rifter. Dette gik væk helt af sig selv, dog efter en hel måned, hvor jeg ikke havde sex med ham. For lidt over en uge siden havde jeg sex med ham igen og nu er præcis samme symptomer startet igen. Jeg kan ikke finde ud af om en af delene (svamp eller ubalance i bakteriefloraen) kan gå væk af sig selv som det gjorde? Jeg vil gerne behandle det denne gang. Men kan det være noget andet, f.eks. en sexsygdom?

Mvh

Svar:

Tak for dit spørgsmål

Det lyder, som du selv nævner, mest som en svampeinfektion. De kan gå væk af sig selv, men kan også behandles (der findes både receptpligtig medicin og håndkøbsmedicin til formålet).

Hvis du er nervøs for om det kan være en kønssygdom, bør du søge læge. Generelt mener jeg at man bør beskytte sig ved samleje, også selvom det er en partner man kender.

Alternativt kan i begge testes. Ligeledes bør også din partner behandles hvis det fortsætter. Mvh Mads

Madss billede
Mads fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål