Svamp

brevkassespørgsmål

Svamp

brevkassespørgsmål af
Silian
22 år
Oprettet 7 år 5 måneder siden

Hej! Jeg har depression, og har derfor ikke været til lægen i et godt stykke tid, og når jeg har, har der mest været fokus på det psykiske. Men jeg har i rigtig lang tid tænkt at jeg måske har skedesvamp - jeg har ikke prøvet at have det før, og jeg er meget usikker på hvordan det føles. Men jeg tror det klør mere end det plejer, og nogen gange er jeg øm ved skamlæberne. Og så inden for de sidste par måneder er mit udflåd også begyndt at være gulligt og lugte meget mere. Men det jeg synes ikke jeg kan se noget, og det er ikke sådan et det klør helt ulideligt, så det har ikke føltes akut. Men jeg har alligevel overvejet om jeg mon burde søge læge, og om det er noget der kan ske noget ved. Det er også lidt skræmmende, når jeg nu har har haft det så længe - i hvert fald over et år - og jeg kan ikke rigtig finde ud af hvad der sker, hvis man har skedesvamp over længere tid.

Jeg har købt sådan en stikpille + creme behandling, men jeg ved ikke om jeg tør bruge den, når jeg nu ikke er sikker på at det rent faktisk er svamp.

Så. Jeg er i virkeligheden meget i tvivl om hvad jeg skal gøre, andet end en vag idé om "spørg en læge" men det er så skide grænseoverskridende at skulle ind til en fremmed og sprede benene, og så særligt hvis der nu er noget galt. Men så er der jo heldigvis brevkassen :o) Tak!

Svar:

Hej Silian.

Mange tak for dit spørgsmål! Jeg synes det er rigtig stærkt af dig at du har fået skrevet ind til brevkassen, nu hvor du har været meget nervøs for at skulle til lægen. Det er SÅ vigtigt at du lytter til din krop, og reagere når der er noget som ikke er som det plejer at være. For det er trods alt dig der kender din krop bedst :)

Det er to store ting du bringer op i din besked. For det første nævner du at du har en depression, men ikke har lyst til at gå til lægen med det, da du synes det handler for meget om det psykiske. Det at have en depression er en alvorlig sygdom, specielt når man er så ung som dig og det er derfor vigtigt at du reagerer på det og går til lægen så der kan blive taget hånd om det. Det er jo det psykiske man rammes på der, og det er derfor altid det der vil være omdrejningspunktet. For at arbejde sig igennem en depression er det vigtigt med et godt samarbejde mellem læge og patient eller f.eks. psykolog og patient, og det er vigtigt at man indser at der er et problem og man er villig til at arbejde med det. Det kan tage lang tid og mange samtaler inden man er kommet sig over det. Derfor er det desværre heller ikke noget jeg kan hjælpe med over brevkasse, ud over på det kraftigste at råde dig til at opsøge din læge eller kontakte en psykolog! Jeg håber det hjalp dig lidt og gav dig mod på at forsøge igen :)

Mht til dit egentlige spørgsmål, som handler om at du mistænker at du har fået skedesvamp, så mener jeg også her at det er nødvendigt at du kontakter din læge og får en gynækologisk undersøgelse. Canesten (som nok er det du har købt) er en ret ufarlig medicin, men som du selv siger, så er det som regel en dum ide at begynde at tage noget medicin inden man reelt ved hvad man fejler. Jeg synes de symptomer du beskriver med kløe, lugt og tyk gullig udflåd lyder meget som skedesvamp, men når du skriver at du har gået med det i meget lang tid, så synes jeg at det er rigtig vigtigt at du kommer ind til din læge og bliver undersøgt. Jeg forstår godt at du synes at det er ubehageligt at skulle ind og "sprede ben", det synes de fleste, men du skal huske at din læge gør det her hver eneste dag, og han/hun ser det derfor som en helt naturlig ting. Og hvis du får slappet godt af, så er det som regel også hurtigt overstået, og så har du fået dit underliv tjekket og kan få den korrekte behandling. Det er trods alt det vigtigste :)

Jeg håber at mine råd kunne hjælpe dig lidt og jeg håber at du finder modet til at få kontaktet din læge og få gjort noget ved dine to problemer!

Rigtig god bedring,

mvh Julie.

JulieBs billede
Julie fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål