Svømmning og mens
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej cyberhus! Jeg er en pige på 12 - snart 13 år, som næsten lige har fået mens. Sagen er den at jeg går til svømning hver onsdag. Jeg har hørt at man kan bruge tampon for en sikkerheds skyld, for ellers skulle vandet vist stoppe blødningen? Men sidste gang jeg skulle til svømmning og jeg brugte tampon, kunne jeg mærke med det samme jeg sprang i vandet, at tampon opslugte alt vandet. Men jeg blødte ikke? Skyldtes det at vandet stoppede blødningen? Og jeg var så bange når vi skulle op af vandet og lave mavebøjninger, for tænk hvis jeg blmødre igennem! Jeg brugte en tampon mini, men er den så for lille? For til skole og sådan der er de fine. Håber i kan hjælpe

Svar:
Hej med dig.
Man kan sagtens gå i svømmehallen når man har menstruation. Vandet stopper ikke blødningen. Man bruger tampon for, at der ikke skal komme blod i vandet mens man svømmer. Det har altså ikke noget at gøre med, at vandet trænger ind og stopper din menstruation, mere af hensyn til hygiejne, så der ikke kommer blod ud i svømmebassinet.
Tamponen kan godt suge lidt vand op når man svømmer. Man bløder ikke med konstant hastighed når man har menstruation. Nogle gange kommer der en del blod, andre gange ikke så meget. Det er meget forskelligt. Så det kan sagtens være, at du bare ikke lige blødte så meget i den tid du var i svømmehallen. Af hensyn til størrelsen på tamponen er en str. mini nok fin lige nu.
Det kan godt være du har brug for en større med tiden, men hvis du ikke bløder "ved siden af", altså bløder i underbukserne når du har tampon i så tror jeg den passer fint.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea