Sundhed

brevkassespørgsmål

Sundhed

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

Heej Cyperhus. Jeg har et par spørgsmål, som jeg ikke er helt sikker på hører under denne kategori, men synes det lyder mest passende herunder. Så. Jeg har været på anti-depressiv medicin i langtid, men har det seneste halvår skåret ned på det efter eget behov, og er endt med og stoppe helt med og tage det nu. Synes det har været årets bedste beslutning, da jeg nu synes jeg har det meget bedre uden det på mig. Men her de seneste 2 måneders tid, har jeg lagt mærke til at min, hukommelse er begyndt og lave tricks med mig. Jeg er begyndt og glemme helt vildt end jeg nogensinde har gjort før. Lige alt fra navne, til at huske og få min pung/mobil med mig ud af døren. Jeg er godt klar over alle folk har prøvet det med og glemme nogle basale ting, men det sker sgu dagligt for mig efterhånden. F.eks. her i Fredags købte jeg mig et klippekort til bussen, og jeg har altid været god til og passe på mit klippekort, men her nu hvor jeg skal til og bruge det, har jeg åbenbart glemt det et eller andet sted!! og f.eks. også, jeg er ret mange dage om ugen ude ved min kammerat og spille noget computer efter arbejdstid, men stort set HVERGANG jeg skal hjem igen, så har jeg glemt min pung hos ham, eller mit ur. Og nu er jeg også begyndt og glemme min stømledning til computeren, når jeg pakker tasken og smutter derfra. Det er altså bare ikke normalt for mig :/ ... Men ville høre jer om det kunne være fordi jeg selv valgte og stoppe med antiD dengang, og det kan være en bivirkning det med og glemme oftere og oftere? Også har jeg et andet problem som jeg har brug for og få nævnt til nogen. Her i sidste måned, kom der en ny dreng ud på min arbejdsplads, og vi kunne hurtig genkende hinanden fra folkeskolen! Og vi snakkede lidt om hvad vi havde foretaget os de seneste år, og han fortalte mig han havde desværre siden i fængsel for røveri og vold og fået de 2-3 år. Det var selvfølgelig ærligt og høre synes jeg. Men vi delte telefon numre, og aftalte vi skulle i byen engang snart. Han ringede så i weekenden, og spurgte om jeg skulle i byen og om han kunne låne nogle penge til og komme med i byen for. Vi aftalte at han skulle låne 400 kr men efter en halv nat med sprut, lånte han flere og flere. Tilsidst var han oppe på og skylde mig 800 kr + en taxa hjem. Og vi aftalte at vi ville snakke betaling senere. Han skyldte mig så 1200 kr ca. i alt. Men han kunne ikke rigtig betale mig med det samme, og jeg prøvede og presse lidt på ham, med og minde ham om han skyldte mig dem osv. Nok ikke det rareste for ham, men bare lige for og være sikker på han ikke glemte dem. Men her den anden dag, spurgte han mig om jeg ikke ville tegne en tegning over en kiosk og om hvor der var kamera'er osv. Der gik lige 10 sek før jeg fattede hvad han skulle bruge det til. Og fik selvfølgelig snakket med ham om, hvorfor fanden han ville lave et røveri igen. Og han forklarede mig at han sgu ikke kunne leve med de få penge han tjente. Og nu kommer mit spørgsmål. Jeg er selv generelt røv broke og vil sindsygt gerne have mine penge igen så jeg har råd til og kunne komme på arbejde. Men skal jeg sige til nogen at han muligvis har planer om og lave et knæk? :o fordi ville sgu normalt bare sige at så længe jeg er udenfor det, så jeg ligeglad, men det her er trods alt en butik jeg kender godt. Og vil stadig sindsygt gerne have mine penge :O

Svar:

Hej med dig

Tak fordi du skriver ind.

Jeg ved ikke om din glemsomhed har en sammenhæng med medicinen. Men jeg vil altid anbefale, at man snakker med sin læge inden man ændrer i sin medicin. Når man er i antidepressiv medicin er man det ofte over længere tid, og ved udtrapning kan lægen evt anbefale, at man kommer til samtale for at se at man ikke får en "opblussen" i sin depressive tilstand. Påvirket hukommelse kan sammen med andre symptomer være tegn på en depressionstilstand, så hvis du har fået antidepressiv medicin pga depression, kan tanken være at du kan have en opblussen.

Det behøver selvfølgelig ikke at være tilfældet. Men jeg synes, at det vil være en god idé, at du snakker med din læge. Han/hun vil vurdere, om det er en god idé at opstarte medicinen igen. Det er også en mulighed at du skriver ind i chatten og snakker med én herinde fra.

Med hensyn til dit andet spørgsmål, så vil mit svar ikke være i egenskab af læge men min personlige holdning. Jeg synes, at det mest rigtige er at sige det. Jeg ville i første omgang prøve at se, om jeg kunne snakke ham fra det. Det kan være at det at dele det han skylder dig op i flere små beløb, kan være en løsning?

Med venlig hilsen

Kathrine