Sulten hele tiden
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej :)
Før jeg begynder vil jeg sige at jeg er en 16-årig pige på 156 som normalt vejer omkring 50-51 og nu vejer 52.
Så her på det seneste, er det som om jeg konstant er sulten. Det er ligemeget hvad jeg spiser og hvor meget af det, sulten bliver der.
I går spiste jeg 14 gulerødder i streg, og efter 10 minutter havde jeg trang til at gå ned og spise flere, og det var max en halv time efter aftensmaden.
Her til aften spiste jeg så, og så efter maden blev jeg sulten, så jeg gik ned og spiste af den salat vi havde fået, og jeg blev ved med at spise af den helt indtil jeg kunne mærke at jeg ville kaste det hele op hvis jeg ikke hurtigt skyllede det helt ned. Og selv efter det havde jeg stadig lyst til at fortsætte med at spise det.
Kan der være en grund til det? Og hvordan kan jeg stoppe det for jeg har ikke lyst til at skulle begynde at tage unyttig vægt på.

Svar:
Hej du
Jeg kan forstå, at du er begyndt at føle dig sulten hele tiden. Det er helt normalt, at unge mennesker, især teenagere, kan være meget meget sultne i perioder. Det kan skyldes, at man stadig vokser i højden, eller bare foretager sig mange ting såsom skole, sport osv, som alt sammen kræver energi. Jeg synes i første omgang ikke, at du skal gøre noget ved det. Hos langt de fleste mennesker er kroppen fantastisk god til at styre, hvor meget man spiser og hvor sulten man er, afhængigt af hvad kroppen har brug for. Så din sult vil indstille sig til det, som du har brug for. Og med mindre, at du begynder at tage meget på i vægt, så ville jeg ikke bekymre mig yderligere.
Håber du kan bruge svaret.
Vh Jens-Christian