Sult og kvalme
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej :) . Jeg er begyndt at få det mærkeligt.. Jeg har hele tiden kvalme og samtidig føler jeg mig konstant sulten. Den følelse af ondt i maven pga sult, den vil ikke forsvinde lige meget hvor meget jeg spiser.. I den tid jeg spiser kan jeg ikke mærke det - men når jeg er færdig vende sultfornemmelsen tilbage også ligger jeg med ondt i maven og kvalme pga sultfornemmelsen. Jeg ved det er skrevet indviklet, men det er utroligt svært at forklare. Jeg har haft det sådan i en uge nu.

Svar:
Hej med dig. Ja, det kan være svært at beskrive nøjagtigt, hvordan man har det, men jeg synes nu, du gør det meget godt. Der kan være flere forklaringer på kvalmen og sultfornemmelsen/mavepinen, og jeg vil nævne nogle muligheder for dig: Graviditet er det første, jeg tænker – blandt andet pga din alder. Kvalme og mavepine kan selvfølgelig også skyldes noget lokalt i mavesækken. Hvis du har drukket meget alkohol, får noget bestemt medicin eller hvis du er stresset eller ked af noget, kan man også godt få det, som du beskriver. Hvis man fejler noget med stofskiftet kan man også få kvalme og sult. Det kan selvfølgelig også kan være noget helt harmløst, som vil gå over af sig selv igen. Under alle omstændigheder synes jeg, at du skal få en tid hos din læge, for der skal lidt flere oplysninger og en undersøgelse til, før man kan sige noget nærmere. Og især når det er svært selv at beskrive, hvordan man har det, er det en stor hjælp at komme til lægen, som kan stille de rigtige spørgsmål. Jeg håber, du kan bruge mit svar og vil tage et kig forbi lægen. Venlig hilsen Mette N