Sukkersyge.
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej!! Jeg hedder Mads og har lige fået fundet ud af at jeg har sukkersyge, har været i gennem en masse prøver og er indlagt på et hospital så jeg kan lære at tage medicin da jeg har 1 grad. Det jeg faktisk er lidt nervøs om, er at have sex med min kæreste? Jeg bliver meget hurtig lav, og man bruger jo mange kratter når man har sex, jeg ved ikke hel hvordan jeg skal kunne have sex med hende uden at blive lav hele tiden? Jeg kan selv mærke når jeg er lav, og det bliver jo et kø pte problem for mig , hvis jeg ikke kan have sex med hende, og er slet ikke sikker på om jeg ligger mærke til at jeg er lav når jeg har sex? Vil ikke spørger lægerne om det for min mor er her og det er kun min far som ved at vi har sex.. Hvis det bliver sådan at jeg skal bliver nød til at stoppe med at have sex med hende fordi jeg skal måle mig, så bliver hun jo sur og nok også ked af det til sidst. Så jeg er lidt i syv sind om hvordan eller hvad jeg skal gøre omkring sex med hende nu hvor jeg har sukkersyge?

Svar:
Hej Med dig.
Tak fordi du skriver.
Når man lige har fået konstateret sukkersuge er der jo en masse store omvæltninger og man skal først til at lære at leve med det og finde ud af at håndtere det. Det bliver de fleste (ja, stort set alle vil jeg gå så vidt som til at sige) heldigvis rigtig gode til med tiden.
dvs. at man bliver god til at mærke når man har lavt blodsukker og hvornår man skal sætte ind. Og men tiden også god til at have et stabilt blodsukker uden at tænke videre over det.
I starten, når man er lidt usikker på, hvad man kan præstere før man får lavt blodsukker - f.eks. sex - så er det en god idé at sikre sig, at blodsukkeret er oppe inden man kaster dig ud i det. Det vil sige du kan tage noget at spise, drikke noget saft eller spise en druesukker tablet inden I har sex eller du skal noget andet hvor du ved det kan gå galt.
Det kan godt ske, at man i starten lige skal eksperimentere lidt med det, men jeg lover dig, at det ikke bliver sådan at du er nødt til at afbryde sex og måle dit blodsukker resten af livet. Når lige man har regnet den ud og lært sin krop og kende lever de fleste jo uden problemer ( og uden klager fra deres sex liv - eller sex partnere for den sags skyld).
Så mit råd er altså at få blodsukkeret op inden i har sex, så det ikke går helt galt under. Man skal selvfølgelig også passe på det ikke svinger for meget, men det skal du nok lære at rette ind med tiden.
Håber det var svar nok.
Mange hilsner, Susanne