Stress akne
brevkassespørgsmål af
M
17 år
Hej cyberhus, jeg skriver fordi jeg for tiden oplever at min hud bryder rigtig meget ud. Det er aldrig sket før, men jeg får nogle røde små plamager rundt omkring i ansigtet og nogle bumser og knopprt  også. det er kommet næsten lige efter jeg er startet på gymnasium og jeg er næsten 100% sikker på at det bliver udløst af stress og (måske) for lidt søvn. Jeg vasker i forvejen mit ansigt morgen og aften med vand, skin-tonic og en god fugtcreme og exfolierer 1-2 gange om ugen. men jeg har prøvet at skære ned på sukker, drikke ekstra meget vand, gå lidt tidligere i seng og endda bruge noget basiron og 'tree tea oil' som skulle virke godt mod uren hud. Jeg bruger desuden heller ikke makeup i ansigtet, så jeg ved bare ikke hvad jeg skal gøre og det er vildt nederen for jeg har altid haft rigtig ren og pæn hud:(
synes jeg har prøvet alt nu!

Svar:
Kære M,
Jeg forstår din frustration. Det er ikke nemt når huden ændrer sig og man forsøger på bedste måde at holde den ren og normal.
Du har nogle gode rutiner: at du vasker dit ansigt med vand morgen og aften og du bruger en god fugtighedscreme.
Der kan være mange årsager til udslæt/rødme af huden og til akne/bumser/knopper.  For at nævne nogle kan jeg kort beskrive:
- Bumser og uren hud er jo som bekendt hyppigt hos teenagere – op til 80% af alle unge oplever at have akne. Akne skyldes mange ting, bl.a. hormonelle ændringer, måske har ens forældre haft akne da de var teenagere, og  så kan det skyldes en øget produktion af talg i hudens talgkirtler.  Som sagt er det ofte en blanding af flere ting der fører til akne.
Der findes flere typer og sværhedsgrader og derfor også flere slags behandlinger og forløb.
Der er ikke tidligere påvist en sammenhæng mellem det vi spiser og forekomst af bumser/akne.
- Rødme af huden kan være eksem og dette findes der flere typer af. Børneeksem/atopisk eksem, er et udslæt der tit sidder på kinderne, det kommer hos de fleste mens de er børn og er tit relateret til allergier for fødevarer/pollen og til astma. Der kan også være andre i ens familie der lider af dette.
En anden eksem er sebororisk eksem som er hyppig hos unge voksne og giver et skællende, vedvarende eksem ved næsefløjene, øjenvipper, øjenbryn og hårbund.
- Kontakt eksem er en mere akut form for eksem, hvor huden reagerer på f.eks. kosmetik, hudplejemidler, hårfarve eller parfume m.fl.. Det kan give rødme, måske blæredannelse, små knopper og hudkløe. Senere kan også komme skældannelse.
Der findes mange flere hudlidelser som vil være for omfattende at beskrive her – og det tror jeg heller ikke vil hjælpe dig. Jeg har blot nævnt nogle hud-forandringer vi hyppigt ser.
På det du fortæller mig, er det svært at vide præcis hvad det skyldes og hvilket udtryk det helt har. Dog lyder det til at du primært er plaget af akne.
Den rødme du beskriver kan være eksem, det kan også være en slags irritationsreaktion i huden.
Du nævner at du ikke har haft forandringerne før, men det startede da du startede i gymnasiet. Det formoder jeg du gjorde her i august? Dvs. du har haft tendens til udslæt og bumser/knopper i knap 2 måneder nu.
Som jeg forstår det har du forsøgt at sørge for at få nok søvn – det er en rigtig god idé da vores krop har brug for nok hvile og søvn til at opretholde et godt helbred og overskud i hverdagen.
Det er vigtigt for din krop at du får nok væske, som du netop sørger for, og dette er også med til at holde huden spændstig og fugtig.
Da du nu har forsøgt flere tiltag må jeg spørge, har du set og snakket med din læge?
Det vil være en god ide at gå til din læge – hud forandringer skal typisk ses for, at man som læge kan hjælpe frem til den bedste behandling og strategi for pleje af din hud.
Han/hun kan vurdere om der er tale om akne/eksem/irritation, en blanding eller noget helt andet. Han/hun vil kunne give dig nogle gode råd og lokalbehandling/tabletter til huden hvis det er det der skal til.
Din læge vil formentlig spørge dig hvor længe det har varet, hvad du har forsøgt af behandlinger, her nævner du selv Basiron - hvor længe og hvor tit du har smurt med dette?
Er det en rødme som varer ved det samme sted eller kommer og går? Har du brugt parfume eller hårfarve du kan have reageret på? Har du tidligere haft eksem eller er kendt med allergier? Hvordan ser din akne typisk ud ?
Du har gjort mange gode ting, som jeg nævnte før. Men du beskriver rødme i plamager i ansigtet, så, dog uden at have set dig, kunne jeg tænke at du måske skal skære ned på det du behandler dit ansigt med, da det kan lyde som en irritation af huden.
Jeg vil foreslå at du i en periode ikke bruger skintonic og ’tree tea oil’ og måske holder pause med exfoliering da dette også kan være hårdt for huden. Og foreslå at du blot vasker med vand morgen og aften og måske finder en allergivenlig creme til ansigtet som ikke er for fed, måske kan de anbefale en på apoteket.
Det er rigtig godt, at du lader din hud ånde og ikke dækker den til med pudder eller foundation, det har den godt af og det mindsker risikoen for tillukkede talgkirtler.
Om du så har brug for Basiron eller en anden lokalbehandling, synes jeg du og din læge skal finde frem til i fællesskab.
For langt de fleste unge er hudforandringerne forbigående – det er en træls periode, men der er muligheder for hjælp.
Jeg håber dette hjalp dig lidt? Det bedste du kan gøre nu er at få din læge til at se din hud.
De bedste hilsner Ida