Strækmærker og motion.
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
2 hurtige (: 1. Jeg har ret mange strækmærker (vejer ca. 20 kilo for meget, og er rigtig tyk). er det noget man kan gøre for at få strækmærkerne til at forsvinde? 2. har I nogle gode råd til hvordan jeg kan motivere mig selv til at dyrke noget motion. Jeg har prøvet næsten alt. Zumba, Kampsport, håndbold, svømning, fitness osv. og det er bare aldrig mig.

Svar:
Hej,
Jeg skal forsøge at give dig nogle konkrete svar.
Strækmærkerne;
Nogle kvinder får mange strækmærker - enten i forbindelse med puberteten, overvægt eller graviditet. Andre kan være gravid med tvillinger og stadig ikke få et eneste mærke på maven. Om man får strækmærker eller ej afhænger mest af alt af gener. Det vil sige man arver sin tendens til strækmærker. Der er igennem tiden forsøgt mange ting mod strækmærker. For eksempel blegemidler på huden og forskellige former for creme. Reglen er bare at der ikke rigtig er noget som virker. Man kan ikke blege dem væk. Men det jeg kan trøste dig med er at de bliver blegere med tiden og efterhånden svære at se.
Motion;
Det kan være rigtig svært at finde noget motion, som man bliver ved med at komme til. Der er ingen gyldne regler, men du skal tænke mest på hvad du synes er sjovt og ikke hvad der er forbrænder mest. Derudover kan du overveje om du er til meget hård kortvarig træning (f.eks. spinning, crossfit eller boksning) eller om du heller vil danse, lave gymnastik eller løbe en tur. Det er svært at sige hvad der lige er dig, men to ting kan hjælpe. For det første hjælper det hvis man følges med nogen til træning, så ved man at man kommer afsted. Og for det andet, så bliver man nødt til at fastholde den samme træningsform i længere tid. Det er sjældent sjovt at løbe en tur eller sætte sig på spinnings cyklen i starten. Det er hårdt og man får ondt alle steder. Derfor bliver du nødt til at blive ved lidt længere for at mærke at det gør godt og for at blive bedre til det. Så bliver det automatisk sjovere. Samtidig er det vigtigt at du starter ud med nogle realistiske planer. Der er ingen grund til at starte med at løbe 10 kilometer. Måske du bare skal løbe 20 minutter. Og så langsomt øge tid og tempo du træner i.
Held og lykke!
Venlige hilsner fra Line