Stoppet med at bruge shampoo
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Jeg vasker normalt mit hår med shampoo hveranden dag, men det når alligevel at blive lidt fedtet, specielt mit pandehår. Jeg har hørt, at hvis man stopper med at bruge shampoo vil det været ret ulækkert i nogle uger, og så vil det lade være med at være fedtet mere og man vil kunne klare sig kun med vand. Passer det? Jeg er allerede godt i gang (1 uge inde) og det er sindsygt klamt, men det værd, hvis det virker. I så fald, hvor lang tid vil der ca. gå til det ikke er fedte længere?

Svar:
Hej med dig!
Det var da noget af et projekt du har kastet dig ud i! Syntes det er godt gået at du ikke har vasket dit hår i en hel uge, også selvom du syntes det er klamt. :-)
Der er mange der mener at håret bliver selvrensende hvis man bare venter længe nok, omkring 1 år. Det er også rigtigt at nogle mener, at man bagefter kun behøver at vaske det med vand. Men det er nu ikke noget jeg vil anbefale.
Håret bliver nemt fedtet, især hvis det er meget varmt og det er fordi man sveder. Men det er helt fint at vaske sit hår hver anden dag, som du også gjorde før. Hvis man vasker det oftere kan det være med til at der bliver dannet mere fedt i hårbunden, som gør håret mere fedtet.
Mange gange kan andre hårprodukter f.eks. skum, hårlak eller voks gøre håret meget mere fedtet. Så hvis du bruger noget af det, så prøv at skrue ned for det og se om det hjælper.
Nu ved jeg ikke om du bruger balsam når du vasker dit hår, men hvis du bruger det i hele håret, så kan det også ligge en "hinde" på håret, som gør at det føles meget fedtet. Så hvis du bruger balsam, så prøv kun at vaske spidserne, og lad være med at putte det ned til hovedbunden og i pandehåret.
Hvis mine forslag ikke virker, så syntes jeg det var en god idé hvis du besøgte din frisør, så hun kan hjælpe dig med at finde den shampoo som kan hjælpe dig af med dit problem.
Venlig Hilsen
Iben