Stopper man med at vokse efter man har fået mens?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej
Jeg er en pige på 14 år og jeg fik min menstrution et år siden. Jeg er 160 cm. høj og jeg føler jeg er stoppet med at vokse. Mit spørgsmål til jer er derfor: stopper du med at vokse efter du har fået din menstrution og hvor meget vokser du efter du har fået din første menstution.

Svar:
Kære du
Du har fat i noget helt rigtigt - nemlig at menstruationen og højdevækst hænger lidt sammen.
Op til du får din menstraution sker der en masse forandringer med hormonerne i din krop. Du skal blandt andet til at danne en masse østrogen, som er det hormon, der giver dig mange af de kvindelige træk, f.eks. bryster, hår mellem benene og menstraution. Østrogen gør også at din krop danner mere væksthormon. Man kan næsten høre det - væksthormon gør at man vokser. Så lige op til du får din menstruation der vokser du allermest som kvinde. Efter du har fået din menstruation går det lidt langsommere med væksten. Men man vokser altså stadigvæk.
Man kan ikke sige, hvor meget du vil vokse efter du har fået menstruation. Men du kan kigge lidt på hvor høje dine forældre er. Så kan du regne ud cirka hvor høj du selv vil ende med at være. Men det er selvfølgelig meget usikkert og det er kun for at give dig en ide om hvor høj du kan blive. Hvis nu begge dine forældre ikke er særlig høje, så skal du måske heller ikke være meget højere. Hvis de er meget høje, kan du satse på at du vil vokse noget mere. Regnestykket hedder 'din fars højde i cm' lagt sammen med 'din mors højde i cm'. Så trækker du 13 cm fra. Det tal du får ud af det skal deles med 2. Altså (fars højde i cm + mors højde i cm - 13) / 2. Så får du en ide.
Men det er nok slet ikke forkert at du har en fornemmelse af at du er stoppet med at vokse. Du er ikke stoppet med at vokse, men du vokser meget langsommere end du tidligere har gjort. Så det kan godt føles som om det er gået lidt i stå. Men du har stadig nogle år du kan vokse i.
Håber det kunne gøre dig lidt klogere.
Mange hilsner fra Line