Stomi og sex?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej
Jeg har igennem en længere periode været kæreste med en mega sød fyr <<3 Jeg har stomi, og når vi har sex kræser hans fingrrer erotisk omkring mit stomihul. Han siger at det tænder ham, og jeg tror gerne at han vil bolle mig i det. Er dette sikkert? Og kunne jeg blive gravid af det?
Hilsen den forvirredde pige

Svar:
Det er godt at høre, at i har et åbent forhold og at stomien ikke begrænser jeres sexliv.
Jeg vil dog fraråde at bruge stomien til at dyrke sex. Slimhinden i denne del af tarmen er mere sart sammenlignet med endetarmen som bruges til analsex. Det betyder at slimhinden lettere kan bløde eller få rifter, som kan resultere i ardannelse. Dette kan på sigt give dig problemer med stomien og i værste fald nødvendiggøre en ny operation. I kan derimod sagtens fortsætte med at inddrage stomien seksuelt med kærtegn som du beskriver, det sker der ikke noget ved.
Det er ikke muligt at blive gravid via stomien. Man bliver gravid, når sædceller via skeden kommer ind i livmoderen, hvor de i forbindelse med ægløsning kan møde et æg, der er klar til at blive befrugtet. Hvis der kommer sædceller ind i stomien ender de blot i tarmen. Derfra kan de ikke komme videre til livmoderen, og derfor ikke gøre dig gravid.
Hilsen Emilie