Stinkende lugt

brevkassespørgsmål

Stinkende lugt

brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år

Hej Cyberhus. Jeg er en pige på 14 år som lugter forfærdeligt surt dernede. Det er ikke kun når jeg har min menstruation, men hele tiden. Det er så vanvittigt ulækkert! Jeg bruger intim sæbe, men jeg har lugtet i over et år nu. Jeg tør ikke sige det til min mor, overhovedet ikke. Jeg håber at i kan hjælpe. Tak på forhånd. Mig.

Svar:

Hej med Dig.

Tak for dit brev. Det er rigtig fint du skriver til os, for det kan godt være lidt svært at finde nogen at snakke med den slags om. Mange synes det er meget pinligt, ligesom du også selv siger, at du ikke tør sige det til din mor.

Det er der nu iøvrigt ikke pinligt i forhold til din mor. Jeg tror faktisk hun ville blive glad for, at du viser hende den tillid de er at dele noget, man synes er pinligt. Sådan har de fleste forældre det.

Mange piger og kvinder synes de lugter lidt forneden. I mange tilfælde er det helt normalt, men da man ikke har mange at sammenligne med, kan det være svært at få en fornemmelse af hvad der er normalt.

Der er dog nogen gange en bakterie tilstede i skeden som kan give lugt (sur, fiskeagtig) som din læge kan undersøge dig for. Hvis den er der, skal man have noget antibiotika, som kan dræbe bakterien. Det tager lugten.

Jeg vil altså anbefale dig at gå til lægen og få det undersøgt.

I øvrigt gør du de helt rigtige ved at bruge intim sæbe. Det forebygger nemlig den slags bakterier i at opstå i skeden, men er de først kommet, fjerner intim sæben dem ikke. Det skal der behandling til for at kunne gøre.

Håber du kune bruge mit svar.

Mange hilsner, Susanne