Stemningssvingninger
brevkassespørgsmål af
Anonym
19 år
Hej; Jeg har været ved en psykiater idag, som har givet mig recept på nogle tabletter mod stemningssvingninger. Det hedder: Lamotrigin "Actavis". Da jeg så kom hjem gik jeg hjem og ville læse om det på nettet, men på netdokter m.v. står der at det er mod epilepsi?? Hvis man kun skriver Lamotrigin på google, kan man finde nogle enkle sider, hvor der står det er mod stemningssvingner. Ved I noget om denne medicin? Jeg er bestemt ikke vild med at begynde at tage noget medicin, hvor der står det er for noget andet end jeg skal "behandles" for! På forhånd tak.

Svar:
Kære du.
Det er godt du har din kritiske sans i behold, og jeg kan sagtens forstå du ikke har lyst til at tage nogle piller du ikke ved noget om, så det er godt du spørger :-)
Da du har været hos en psykiater med henblik på at få hjælp for stemningssvingninger, går jeg ud fra, at du med dette mener "bipolær depression", som er en to-faset lidelse med både maniske og depressive faser - dét man før i tiden kaldte maniodepressiv sygdom.
Lamotrigen er et stof, som undertrykker for hurtig aktivitet i hjernecellerne og visse signalstoffers frisættelse. Da både bipolær depression og epilepsi har noget med denne aktivitet og disse signalstoffer at gøre, er det grunden til at medicinen virker på begge sygdomme, selvom de udadtil virker meget forskellige.
Lamotrigen benyttes både i den akutte maniske fase og forebyggende mod depression, så man kan kalde det et slags "kombi-præparat". De hyppigste bivirkninger er kvalme, svimmelhed og hovedpine - dem kan du også læse om på netdoktor.dk
Jeg håber du blev lidt klogere på, hvad det er din psykiater har udskrevet til dig og at du nu kan føle dig tryg ved at tage pillerne og få det bedre.
Husk også på at du en anden gang sagtens kan spørge din psykiater om, hvad det er for en slags medicin, han/hun giver dig. De vil kun synes det er rart at have en kritisk og fornuftig patient - det betyder at du tager dig selv alvorligt og passer godt på dig selv.
Du må endelig skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.
Ha' det godt.
Kærlig hilsen Mette