Stemme i "overgang"
brevkassespørgsmål af
Oli
15 år
Hej med jer. Skrev sidst 2 måneder siden. Har nu døjet med en stemme i "overgang" i 2 måneder. Ville bare spørge om jeg skal gå til lægen eller det er normalt, at det tager så lang tid. Synes det er irriternde, når jeg skal ud og købe ting eller tag i boden. Plejer og sige meget, men min stemme gør virkelig, at jeg næsten ikke siger noget. Håber I kan komme med en løsning. Mvh Oli :)

Svar:
Kære dig.
Tak for dit spørgsmål til brevkassen. Jeg kan forstå, at din stemme er i ”overgang” og det generer dig.
I puberteten vokser strubehovedet og bliver synligt foran på halsen og kaldes ”adamsæblet”. Det er strubehovedets og stemmebåndenes vækst, som fører til at stemmen kommer i ”overgang” og efterhånden bliver dybere. I denne vækstperiode kan det, som du oplever, være svært at styre stemmen. Nogle oplever at stemmen ”knækker” – særligt når man skal råbe eller hæve stemmen. En del oplever ligesom dig, at det kan være irriterende eller flovt, at man i en periode ikke helt kan styre sin stemme. Det er dog et ganske naturligt og helt normalt fænomen. Mange oplever, at de ved at være opmærksomme på, hvordan de bruger stemmen, kan undgå det værste. Måske er der særlige situationer – f.eks. hvis du skal råbe eller lign. hvor det er slemt? Måske du kan prøve dig frem og se hvad der fungerer for dig. Jeg synes bestemt ikke det skal afholde dig fra at snakke.
Jeg har efter bedste evne forsøgt at undersøge, hvor længe denne periode varer. Desværre findes der – så vidt jeg er orienteret- ikke noget svar på dette. Det er meget forskelligt fra dreng til dreng. Du må væbne dig med tålmodighed, mens du venter på at stemmen færdigudvikles. Mens du venter på en rigtig flot ”mandestemme” kan det være en god øvelse, at forlige sig med de ting, som man alligevel ikke har magt til at ændre på. Det er godt og sundt, hvis man tidligt i livet kan lære at acceptere og elske sig selv, som man er. Vi er alle forskellige med hver vores skævheder og heldigvis for det. Hvis man kan lære at hvile i sig selv og blive uafhængig af, hvad andre tænker om én, bliver man et gladere og friere menneske.
Det er som skrevet ganske almindeligt at stemmen ændrer sig i puberteten og at det kan tage noget tid. Ud fra det du beskriver giver det ikke anledning til bekymring eller behov for lægekontakt.
Jeg ønsker dig alt det bedste.
Kærlig hilsen
Linda