Stafylokokker
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
Hej Iben Jeg kan læse af andres indlæg at jeg nok ikke er den rette målgruppe, men jeg prøver alligevel. Jeg har gennem et halvt års tid haft ufatteligt mange bylder i øjne, næse, armhule mm. Det er yderst smertefuldt og de tager 7-10 dage om at gå væk. Ved den i næsen fungerede min ansigtsmimik ikke og når jeg har dem i armhulen kan jeg næsten ikke bevæge armen. Jeg har efter en indlæggelse fået en henvisning til infektionsmedicinsk ambulatorium og har ved podning fået konstateret gule stafylokokker. Det skulle være meget normalt at være bærer af dem, men det hæmmer mig en del. Jeg har fået pincillin, dicillin og meget andet, men findes der noget, der kan udslette dem permanent? Mvh

Svar:
Hej med dig
Ud fra det du skriver lyder det som om at dit stafylkokproblem irriterer dig meget, og jeg vil prøve at svare på dit spørgsmål så godt som jeg kan.
Stafylokokker er en bakterie som normalt findes i slimhinder og huden, og er med til at beskytte mod andre skadelige bakterier. Normalt vil man ikke have problemer med dem, men hos enkelte kan de være være årsag til bylder, ved hud og slimhinder som du også har oplevet.
Ofte vil man kunne behandle stafylokokkerne med antibiotika, som du også har fået i forskellige former (Pincillin og dicillin er antibiotika) Årsagen til at de ikke er forsvundet kan være at stafylokokkerne er restistente for den antibiotika som du har fået. Den anden grund kan være at behandlingen ikke har varet lang nok tid, og at stafylokokkerne ikke er blevet bekæmpet.
Jeg kan ikke sige dig hvilken medicin (antibiotika) som kan hjælpe dit problem, da stafylkokkerne jo kan være resistente for bestemte antibiotika. Det bedste du kan gøre er at gå til lægen igen, og forklare dit problem, og se om der er andre præparater som du kan prøve. Din læge vil kunne give dig bedre information om andet medicin du kan prøve, da jeg ikke ved hvilke medicin og cremer du har prøvet indtil nu.
Venlig Hilsen
Iben Bach Pedersen