Stadigvæk ondt i håndled

brevkassespørgsmål

Stadigvæk ondt i håndled

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år

hej cyberhus

tilbage i midt januar lavede jeg en lille forstuvning på mit håndled efter at have lagt for meget vægt på det da jeg lavede armbøjninger.

her flere måneder efter har jeg stadigvæk problemer med det nogengange. hvis jeg bare belaster det en lille smule så gør det ondt. Feks. Hvis jeg har båret på tunge ting

hvorfor bliver det ved med at gøre ondt, og er det noget man kan gøre ved det? Det skal lige siges at jeg er stoppet med at lave armbøjninger efter det her!

hilsen Alberte

Svar:

Hej Alberte!

Jeg kan godt forstå at det er irriterende at det bliver ved med at genere dig! Det kunne godt lyde som at dit håndled er blevet udsat for lidt for meget på en gang, og er blevet hvad man kalder overbelastet. Det er ikke noget du skal bekymre dig for, fordi der er sagtens noget at gøre ved det. Det hele går ud på at styrke musklerne omkring håndleddet med gode, varierede, tilpas mange, tilpas belastende øvelser. Pas på med ikke at gå for hårdt ud, fordi så bliver det kun værre og du skal starte forfra igen. Det skal understyges at det er vigtig at du ikke holder op med at træne eller bruge dit håndled, fordi så forsvinder den styrke du har, og det bliver kun værre.

Den træning/belastning dit håndled får må bare ikke gøre ondt, og skal helst ikke være alt for statisk (feks. bære tunge indkøbsposer i en fast belastende position). Du skal finde en balance, og reglen er, at man må gøre alt indtil smertegrænsen. Prøv at google nogle gode håndledsøvelser frem - HER fandt jeg feks. et filmklip med nogle eksempler.

Held og lykke!

Mvh

Rebecka

Rebeckas billede
Rebecka har svaret på dette spørgsmål