Stadig hjertebanken:-(
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hej brevkasse. Jeg skrev til jer for ca. en måned siden hvor jeg skrev at jeg tit havde hjertebanken. Jeg har været til læge og fået tjekket det og min læge sagde at han ikke ville være bekymret men sendte mig alligevel videre til "hjerteundersøgelse" på et hospital. Der var jeg så oppe for et par uger siden. Jeg fik taget EKG eller hvad det hedder og det var helt normalt. Lægen scannede mig også, eller et eller andet hvor han kunne se mit hjerte og om alt var normalt og det var det. Alt var helt fint så jeg var selvfølgelig glad og lettet. Men nu er det kommet igen:-( Jeg har (næsten) hele tiden hjertebanken. Men det kommer sådan i perioder flere gange om dagen. Faktisk får jeg det tit når jeg har spist et måltid mad så jeg tænkte at det kunne være en slags allergi eller overfølsomhed. Det kan det selvfølgelig OGSÅ være, men det kommer også bare når jeg ikke har spist noget. Jeg synes det er vildt underligt og jeg er SÅ bekymret selvom min mor siger at jeg ikke skal være bange. De her symptomer får jeg når det kommer: - Voldsom hjertebanken. - En følelse af uro i min krop eller i hvert fald i maven og brystet - Lidt ondt i maven - Får (lidt) svært ved at trække vejret. Måske kunne det hjælpe når jeg nu skrev symptomerne.. Men hvad fejler jeg? Kan det være stress? Allergi? Eller er det noget med selve hjertet? Min mor siger også nogen gange at det kan være fordi jeg er i puberteten og min krop udvikler sig meget lige nu.. (Er 14 år) Men er bare ikke helt sikker for er meget bekymret og det føles helt forkert. Håber i/du vil svare! På forhånd tak. Hilsen den bekymrede.

Svar:
Kære du bekymrede
Det er godt du skriver ind, når du sådan bekymrer dig.
Først og fremmest vil jeg sige, at det er dejligt, at du har sådan en god læge. Det lyder som om han tager dig seriøst og er grundig. Det er rigtig godt. Når man har din alder er det dybt usandsynligt at man fejler noget med hjertet. Hvis du havde en hjertesygdom, så ville du ofte have haft store problemer tidligere i livet - og du ville ofte være meget undervægtig og måske endda have haft mange andre sygdomme. Og når du er undersøgt med EKG og en scanning, så er der ingen grund til at tro at du fejler noget med hjertet.
Rigtig ofte ser man at hjertebanken kan skyldes noget psykisk. Psykisk betyder for eksempel stress, som du selv skriver, eller at man er bange for at fejle noget. Så bliver det ofte værre. Så jeg tror din mor har helt ret i, at du ikke skal tænke så meget på det.
Det andet du skriver, om at det ofte kommer efter måltiderne og at du får ondt i maven, kan jo betyde at det er maven, som giver problemer. Nogen gange kan man få problemer med maven og mavesyren. Det er ofte også på grund af sådan noget som stress.
Så alt i alt vil jeg sige til dig, at du først og fremmest skal du blive meget beroliget. Der er intet i din historie og undersøgelser, som tyder på at der er noget med hjertet. Derudover så er du så ung, at man meget sjældent fejler noget alvorligt. Så jeg synes du skal prøve at glemme det lidt og så se hvad der sker. Måske det går væk, måske det dukker op igen. Hvis det slet ikke går væk efter en måned eller sådan noget, så kan du gå til din læge og snakke med ham. Så kan det være han vil tænke på maven eller psyken (det med at være bange eller stress) istedet for hjertet. Men de ting man kan have med maven, vil ofte også gå væk, hvis man tænker mindre på det.
Så rigtig meget god bedring og god jul!
Venlige hilsner fra Line