Støvallergi?
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Hej Cyberhus, Jeg har længe haft mistanke om at jeg i de seneste år har haft astma, men tror ikke jeg har det længere(da jeg ikke har nogle symptomer på det), selvom jeg aldrig har været hos lægen med det. Men her for ca. 3-4 dage siden er jeg begyndt at nyse meget, altså næsten kun når jeg er hjemme. Jeg tænker om det godt kunne være tegn på støvallergi? - Ved ikke om det er en forkølelse? (føler mig ikke forkølet). Ps. I er nogle rigtige søde og rare mennesker, herinde på Cyberhus :-)

Svar:
Hej.
Tak for din spørgsmål og for de pæne ord.
Nå, men du er altså begyndt at nyse meget, men kun når du er hjemme (indendøre tænker jeg?). Tidligere har du haft astmasymptomer, men det er forsvundet. Det er udgangspunktet, ikke?:
Allergi kan jo optræde i mange former, men du har ret i, at nysen ofte er et symptom. Det er ofte ledsaget af rindende eller tilstoppet næse eller kløe i øjnene. Astma kan også i sig selv være et symptom på allergi. Hvis man f. eks har børneeksem kan man også opleve at dette forværres/ blusser op som udtryk for eksem.
Lige med husstøvmider oplever man tit at man kan have symptomer hele året ( ikke bare i ex. pollen sæsonen), at de er tilstede indendøre, at de forværres ved rengøring, hvor støvet hvirvles op, og at de evt. kan forværres om aftenen/ natten når man ligger i sin seng.
Har man symptomer skal man generelt gå til lægen og få undersøgt om man rent faktisk er allergisk. Hos din læge kan de lave en prik test i huden eller tage en blodprøve for at finde ud af om du er allergisk og/ eller overfor hvad.
Når først man har konstateret det, er det nemlig meget nemmere at behandle. Det er nemlig sådan at den bedste behandling mod allergi er at undgå det man er allergisk overfor. Det har din læge helt sikkert en masse gode råd omkring hvis I finder ud af at du er allergisk.
Det skal dog siges, at nogen gange kan støv i sig selv være generende da det kan indeholde ret mange små partikler fra f.eks, hud, hår, tøj eller røg. Man er da ikke nødvendigvis allergisk fordi man er generet af støv inden døre - man kan godt bare være generet af det. Behandlingen er da egentligt den samme; undgå støvet og det ved hovedrengøring og masser af udluftning.
Nå, men helt overordnet synes jeg - hvis din nysen varer ved-, at du skal gå ned til din egen læge og lade dig undersøge for allergi. Håber det var svar nok.
Mange hilsner, Susanne