Stærke mavesmerter
brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
heej jeg er en pige på 17 år. - Camilla. jeg har nogle rigtig stærke mavesmerter og dem har jeg haft rigtig meget længe. faktisk siden omkring 3-4 klasse og nu går jeg i 10. klasse. nogen siger det er menstruation smerter, men det kan jeg ikke helt forstå efter som at jeg havde fået mavesmerterne længe før jeg fik min menstruation. jeg var til lægen dengang og de sagde jeg havde blod i urinen, mere var der ikke i det. jeg var så til lægen i oktober 2010 og min læge sagde at det bare gik over, jeg har stadig rigtig mange stærke mavesmerter. det er svært og forklare hvor det gør ondt henne når jeg får smerterne. det gør ihvertfald rigtig meget ondt i maven og jeg begynder at skal til af græde hver gang. der var en dag hvor jeg fik dem hvor at jeg knækkede sammen i køkkenet. jeg ved virkelig ikke hvad jeg skal gøre. min faster siger at de evt. kunne prøve af skande min mave og se om der er noget i vejen eller tage en blod prøve, håber du har et godt råd for vil virkelig gerne have hjælp til det, magter ikke de her stærke smerter mere. jeg har dem faktisk rigtig tit. de kommer op til 2-3 gange på en dag, nogen gange stopper de i en periode (1-2 måneder) og kommer tilbage igen i et par uger. håber virkelig på gode råd og hjælp. venlig hilsen Camilla.

Svar:
Kære Camilla.
Hvor er det godt du skriver herind, så vi kan prøve at hjælpe dig.
Først må jeg sige: hold kæft hvor er du sej. Det er enormt hårdt, trættende og frustrerende at gå med så mange smerter i så mange år og kræver enorm stor mental styrke. Sej tøs!
Men trods din styrke, er det dog bedst at være fri, så lad os se, om vi ikke kan finde på noget, der kan hjælpe dig, om ikke andet, så i hvert fald videre :-)
Mavesmerter kan skyldes tusind forskellige ting, da der jo er en masse forskellige organer man kan have ondt i. Det er svært for mig at fortælle dig præcis, hvad det kan være, men jeg kan dele mine tanker med dig.
For det første kan du ikke undgå at skulle op til lægen igen. Din læge skal tage dine smerter alvorligt. Fortæl hvordan du har det og hvordan det påvirker din hverdag og dit humør - og hvor ondt det gør! Det er vigtigt at du bliver undersøgt ordentligt, så du kan få en ordentlig behandling, hvis det kræves.
Menstruationssmerter er der en form for mønster i og de kommer for det meste kun når du har din menstruation og smerterne kommer fra underlivet, så det er også dér det gør ondt - det lyder ikke som om det er dét der er tilfældet? Derfor tror jeg du har ret i, at det ikke er det.
Jeg undrer mig over, at du fik at vide du havde blod i urinen uden der blev gjort noget ved det. Havde du blærebetændelse eller blev du undersøgt yderligere? Det ville man normalt gøre i hvert fald.
Du siger at smerterne ikke er konstante men kommer et par gange om dagen, og at der kan gå noget tid imellem dem, hvor de slet ikke er der. Oveni det har du svært ved at beskrive præcis hvor det er og derfor tænker jeg, at smerterne måske kan stamme fra dine tarme. Du fortæller ikke, om der er noget, der forværrer eller forbedrer smerterne, om din appetit er ændret eller hvor ofte du går på toilettet, men det er vigtigt for at kunne komme din lidelse nærmere og alt dét vil din læge sikkert spørge dig om, når du kommer derop.
Så altså, op til lægen med dig, så du hurtigt kan få afklaret hvor smerterne stammer fra og så du kan få det bedre - det fortjener du!
Jeg håber du kan bruge mit svar og du er meget velkommen til at skrive igen, hvis du har flere spørgsmål.
Mange venlige hilsner
Mette