Spyt.
brevkassespørgsmål af
Laura
13 år
Jeg får hele tiden samlet så meget spyt i min mund. Det er mega klamt og pinligt, min mund bliver til sidst helt fyldt, så jeg er nødt til at synke. Og når jeg laver synkelyde, kan folk omkring mig jo høre det. Så begynder de jo sikkert at tænke, om jeg er nervøs eller sådan noget. Det irriterer mig så meget og jeg er så flov over det.
Er der noget jeg kan gøre ved det?

Svar:
Hej Laura
Den store mængde spyt du beskriver kan være et tegn på sygdom i tænder eller tandkød, eller sygdom i spytkirtlerne som sidder ud for kæbeledet.
Der kan dog også være tale om en forbigående øget produktion af spyt som forsvinder af sig selv. Endelig kan det skyldes et stort forbrug af tyggegummi eller syrlige halspastiller.
I første omgang synes jeg at du bør snakke med en tandlæge og få dine tænder og tandkød undersøgt. Herefter kan din egen læge henvise dig til en øre- næse- halsspecialist.
Hvis deres undersøgelser er normale (hvilket de formentlig er) går det over af sig selv med tiden.
Håber du kunne bruge mit svar
Venlig hilsen Simon.