spiseforstyrrelse?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
hej cyperhus
jeg er en pige å 13 år og jeg får tit af vide at jeg er alt for tynd men jeg synes selv at jeg er rigtig tyk og er ikke særlig glad for min krop.                jeg vejer 47 kg og jeg er 1:70 høj
jeg er bange for at jeg måske har spiseforstyrrelse, jeg har haft en før og jeg fik ikke hjælp til ar få den væk, da jeg stadig ikke spiser så meget fordi jeg er bange for at blive for tyk.
synes du at jeg skulle gå til lægen eller er det normalt?                                   kærlig hilsen mig:)

Svar:
Hej 13-årige pige,
Jeg er ked af at høre, at du ikke er glad for din krop og føler dig for tyk, det må være svært for dig at føle sådan. Der er mange piger, der har de samme følelser særligt i din alder, hvor man begynder at have fokus på de skønhedsidealer, der er på tv og i blade. Det er normalt at have både negative og positive tanker om sin krop, men det bliver et problem, hvis det resulterer i en spiseforstyrrelse eller påvirker dit selvværd.
Det må være hårdt for dig, at gå rundt med disse tanker alene. Det er ofte nemmere, hvis man deler sine tanker med andre. Du er allerede godt i gang med at åbne op for andre ved at skrive herind til brevkassen. Det næste skridt på vejen er at tale om din situation med en anden. Jeg vil foreslå, at du taler med en voksen om, det kan være dine forældre, et familiemedlem, en lærer på din skole eller en anden, som kan give dig den støtte, du har behov for.
Om der er tale om en spiseforstyrrelse, er svært at udtale sig om udfra et par linjer. Det kræver vurdering af en læge for at stille en korrekt diagnose. Der er ingen tvivl om, at du er undervægtig, når man tager udgangspunkt i dit BMI (body mass index), som er udtryk for, hvordan din vægt er i forhold til din højde. Normalt BMI er mellem 18 og 25 og dit BMI er 16, altså under grænsen. Men det betyder ikke, at du har en spiseforstyrrelse, for der kan være andre grunde til at man er undervægtig. Særligt i din alder, hvor man vokser hurtigt, kan det være normalt at være undervægtig. Du foreslår selv at tale med din læge, og det synes jeg lyder som en rigtig god ide. Din praktiserende læge vil tale med dig om dine kostvaner, dit forhold til mad og dine tanker omkring din krop samt undersøge, om der er andre grunde til, at du er undervægtig. Jeg vil foreslå at du tager en voksen med til lægen, som kan være med som en støtte på sidelinjen.
Jeg håber, at du kunne bruge mit svar. Mvh. Emilie