spiseforstyrrelse

brevkassespørgsmål

spiseforstyrrelse

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej Jeg var blevet tvunget til lægen af opholdsstedet jeg bor på, fordi jeg har tabt 11-12 kg hen over de seneste måneder! Men lægen sagde at jeg led af en anoreksi, men det havde alle jo også sagt før. jeg gider bare ikke have det stående på mine papir. Men lægen sagde, at hun var bekymret for mig, og det synes jeg seriøst ikke der er grund til. så hun sagde om 10 dage skulle jeg komme op til hende og blive vejet, og hun sagde at hvis jeg har tabt mig, så ville jeg blive indlagt-og jeg vil ikke indlægges overhovedet. så jeg vil gerne høre hvad er den laveste vægt man må veje, inden de kan lave en tvangsindlæggelse. jeg er 162 og da jeg var ved lægen sidste vejet jeg 44. men har tabt mig et kg :/ og hvis jeg vælger ikke at dukke op til den vejning, så kan lægen ikke gøre noget vel ? for jeg gider ikke komme til den vejning overhovedet. hun har ikke ret til at gøre noget vel ? når jeg er 18 år gammel. kh felicia.

Svar:

Hej med Dig.

Det lyder ikke så sjovt det er du er igennem lige nu, så jeg kan godt forstå du er frustreret. Selvom du ikke oplever det sådan lige nu, så er jeg sikker på, at både dit opholdssted og din læge vil dig det bedste, også selvom du måske i en periode må gå gennem nogle ting du er uenig i. Set fra et sundshedsmæssigt synspunkt er det farligt for dit helbred at være for tynd, og jeg tror det er derfor din læge har sagt som hun har sagt. Hverken kroppen eller ens hjerne kan fungerer som den skal hvis man er for tynd, og på den bagrund kan der være grundlag for, at anbefale en indlæggelse.

Jeg kender ikke de præsice grænser for højde og vægt ifm. indlæggelser, men jeg vil kraftigt anbefale dig at gå til den kontrolvejning, og følge din læges råd, da hun helt sikkert vil dig det bedste, og ikke gør noget hun ikke synes er nødvendigt. I sidste ende er det dit liv det handler om, og din læge har et medansvar for, at du får hjælp, hvis hun synes, at du er ved at være så tynd, at det er livsfarligt for dig.

Jeg kan godt forstå du er træt af voksne der synes de ved hvad der er bedst for dig. Hvis du har brug for at snakke med nogen mere direkte, kan jeg anbefale dig vores chat som er åben alle hverdage (mandag, onsdag, fredag 13-16; tirsdag, torsdag 13-21), her sidder voksne der altid er klar til at tale om svære ting, så der er du velkommen. En anden mulighed kan være at skrive til brevkassen "Når det gør ondt inderst inde", her sidder der også altid nogen der kan give gode råd og være en god støtte.

Jeg håber du kan bruge mit svar, eller få hjælp fra nogle af de andre her i Cyberhus. Og så håber jeg du får det bedre, så du selv kan bestemme over dit liv.

Hilsen fra Lea