Spastisk parese
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Hey min far har et handicap som han mener hedder spastisk parese, og vi er bange for at jeg har arvet dette handicap min farfar havde det også men jeg kan ikke læse nogen steder at dette skulle være arveligt men vi de har en meget sjældent form for den, mine ben er meget stive og gør ondt hvis jeg har brugt dem meget og så kan jeg ikke bevæge dem helt normalt så mit spørgsmål er, tror du jeg har det samme handicap?

Svar:
Hej med dig.
Der kan være flere forskellige årsager til spastisk parese. Nogle har det medfødt, og nogle får det senere. Da jeg ikke ved mere om hvorfor din far og farfar har spastisk parese, kan jeg derfor ikke rigtig give dig et godt svar på, om det er noget, du kan arve.
Da det er noget, der bekymrer dig, synes jeg, det vil være helt okay at tage til din læge og stille det samme spørgsmål. Fortæl det samme, som du har fortalt her, nemlig at din far og farfar har det, og at du er bekymret, fordi du mærker noget fra dine ben. Din læge vil kunne undersøge dig og tage en snak med dig om dine bekymringer.
Mange hilsner Christine