spørgsmål omkring canesten

brevkassespørgsmål

spørgsmål omkring canesten

brevkassespørgsmål af
Anonym
17 år
Oprettet 11 år 1 måned siden

Hej, jeg har det enormt dårligt med at gå til egen læge.. så håber det her kan være et godt alternativ, men min kæreste havde for noget tid siden fået konstateret skedesvamp, det skulle efter sigende være meget normalt.. jeg gik lidt i panik da jeg blev smittet med det og fik en 4-5 røde knopper på min penis men hun fik canesten mod det og jeg brugte noget af hendes i en 5dage og det forsvandt så, og jeg tænkte ikke mere over det, det brød så voldsomt ud her for et par dage siden jeg var rød over det hele og havde flere knopper end jeg kunne tælle det gjorde ondt og ja var bare virkelig voldsomt, hendes var også kommet igen/ikke færdigbehandlet, nu har jeg så købt min egen canesten creme, og jeg smører det på 2 gange dagligt, men min hud på penisen er begyndt at skalle af jeg kan nærmest pille det af, og den er ild rød størstedelen af tiden og strengen der sidder fast på hovedet er begyndt at gøre enormt ondt som om nogen prøvede at rive den af hovedet.. og nu kan jeg knapt nok trække forhuden tilbage uden det smerter enormt og min forhud blir en smule forsnævert.. mit spørgsmål er, er det normale bivirkninger ved canesten når man er mand.. bør jeg søge egen læge hvis det ikke er, eller varer ved.. ja lidt hjælp ville være rart tak.

Svar: 

Kære du,

Fint du skriver ind. Vi kan selvfølgelig ikke erstatte en læge, som ville kunne spørge dig om forskellige ting og som kan undersøge dig. Men jeg vil forsøge.

Det er helt rigtigt, hvad din kæreste har fået at vide, det er meget normalt for piger at få skedesvamp. Det kan man få af forskellige grunde, blandt andet af penicillin behandling og hvis I er nye kærester og jeres underliv skal vænne sig til hinanden. Det er helt normalt.

Du har helt ret i at det er meget sandsynligt at du også har fået svamp. Specielt når du havde god effekt af Canesten. At det nu vender tilbage og i værre udgave kan være et udtryk for flere ting. Dels kan du have fået en ny omgang svamp. Men du kan også have fået andre kønssygdomme. Det er altså ikke nødvendigvis svamp igen. Rødme, knopper og irritation ses, helt rigtigt, ved svamp, men det kan også være herpes eller kønsvorter. Det du beskriver, med den forsnævrede forhud, kaldes phimosis. Det ses blandt andet i forbindelse med svamp.

Hvis det er er slemt udbrud af svamp er det ikke altid at Canesten cremen er nok. Derfor kan det være nødvendigt at tage en pille mod svamp. Den kræver en recept fra lægen.

Så jeg synes bestemt du skal tage til din læge. Det er højest sandsynligt en ordentlig omgang svamp, som kan behandles med piller, men det kan også være mange andre sygdomme, som jeg synes du skal tjekkes for. Så for din egen - og din kærestes - skyld vil det være det bedste.

Selvom det aldrig er sjovt at gå til lægen med sådan nogle problemer, så kan jeg love dig at din læge har set det mange gange før og ikke synes det er mærkeligt. 

Held og lykke.

Venlige hilsner fra Line

Rådgiver har svaret på dette spørgsmål

© Copyright 2017 - Center for Digital Pædagogik

En del af: EU's Insafe- & Daphne program