spørgsmål om afføring
brevkassespørgsmål af
Anonym
23 år
hej. Jeg har et spørgsmål. jeg har været til kikertundersægelse af tyktarmen og den var normal. Det eneste det viste var forstoppelse som jeg har haft i mange år. Men jeg har opdaget at jeg har mange hvide tråde i afføringen,,,, hvad kan det, måske skyldes?? Mvh maria

Svar:
Kære Maria
Det lyder da dejligt, at kikkertundersøgelsen er normal.
Det næste lyder måske lidt mærkeligt, men det kan lyde som om du har børneorm. - Altså de hvide tråde kunne lyde til at være små orm. Der er rigtigt mange danskerer både børn og voksne, der bærere at børneorm uden at mærke noget til det. De hyppigste symptomer er kløe ved numsen/i skridtet og/eller mavesmerter.
Det er en meget simpel  medicinsk behandling, der skal til, så skynd dig at kontakte din læge, så du kan komme af med det. Dog skal man sørge for ikke at have forstoppelse, mens, man tager kuren. Medicinen lammer ormen i en periode, så den ikke kan hægte sig fast inde i tarmen men ryger ud, går der for lang tid inden afføring ophæves lammelsen igen.
Hvis du med sikkerhed vil vide om det er børneorm, kan du medbringe nogle af trådene/afføringen til din læge, men ellers ville jeg bare spørge om en kur og se om den hjælper. Hvis ikke kan I jo altid gå videre.
Mange hilsner
Eva