Sove

brevkassespørgsmål

Sove

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

Hej Cyberhus, Jeg er kommet ind i en dårlig vane, og det irriterer mig meget. Normalt går jeg i seng kl. 22:00 cirka. Men jeg er kommet ind i en vane med at se film op til kl. 2-3 stykker om natten. Jeg prøver at lade være og gå i seng til normaltid, men så kan jeg ikke sove og så siger jeg til mig selv: Ok, en film mere og så skal jeg sove - men det bliver så til 3 film mere. Hvordan kommer jeg ud af denne vane og falder i søvn til normal tid igen?

Svar:

Hej med dig.

Jeg kan godt se, at det er en lidt dum vane du er røget ind i der.

Det allerbedste du kan gøre for at bryde en dårlig søvnvane er at være godt træt inden du går i seng.

Du kan altså starte din dag med at stå tidligt op. Også noget tidligere end du plejer at gøre. Og så sørg for at bruge en masse energi i løbet af dagen. Lad være med at se en masse fjernsyn og spille for mange computerspil -kom udenfor. tag en løbe tur eller få bevæget dig en masse så du, når du skal i seng, simpelthen bare er godt gammeldags udmattet.

Og så skal du selvfølgelig have flyttet din skærm ud af værelset når du skal sove. Muligheden for at se film eller andet skal bare slet ikke være der. Heller ikke noget med musik eller anden stimuli. Der skal bare være dig, din udmattede krop og mørke. Så skal det nok gå.

Held og lykke med det.

Mange hilsener, Susanne