sol og ar ?
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hejsa :) Ved ikke om det høre til under det her emne, men det er sådan at jeg skal afsted på noget festival om en uge, har gået i langærmet trøjer længe, og har ikke rigtig fået sol på armene, det jeg vil spørge om er: jeg har ar på min arm fordi jeg har skåret i mig selv, men tænker om det er sådan hvis jeg tager kortærmet på og de får sol om de så bliver meget tydeligere, eller om det bare er sundt de får sollys? :) Håber spørgsmålet er til at forstå :) Kærlig hilsen *** :)

Svar:
Hej Pige.
Det er et rigtig godt spørgsmål du stiller der, jeg tror ikke der er særligt mange der er klar over det her. Og det er rigtig godt du tænker over tingene så du kan handle efter det og at du spørger, så du kan få en forklaring.
Hud som er eller lige har været skadet, altså nye ar, er mere følsomme for solen. Det vil sige de nærmest kan blive lillae, hvis de får for meget sol. De bliver skoldet, det gør ikke ondt på samme måde som på ryggen fx., og derfor opdager man det ikke, før man kommer til at kigge på det. Derfor er det meget vigtigt at du smørrer dig ind i solcreme for at beskytte den nye følsomme hud. Det er selvfølgelig generelt vigtigt at du bruger solcreme, for at beskytte din hud. Derfor vil de også umiddelbart, hvis ikke du smørrer dem ind, blive meget synlige.
God tur!
Med venlig hilsen
Anette