Smidighed
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære brevkasse For nogle måneder siden startede jeg til ballet, og som i/du sikkert er bekendt skal jeg helst være smidig. Jeg er så så heldig at jeg er født med nogle ekstrem usmidige gener og har længe prøvet at forbedre min fleksibilitet, jeg har set mange videoer på youtube om udstrækning osv, men synes ikke rigtigt det virker. Jeg har også nogle helt basale spørgsmål omkring skal man varme op inden? Har hørt noget om skeden, at det kan være farligt og man skal "spænde" hvis du forstår hvad jeg mener. Og er der noget jeg kan gøre for at forbedre mit resultat, hvor mange gange skal jeg gøre det om dagen? Kan det være farligt at presse sig selv for meget eksempelvis i split eller spagat? Hvor lang tid tager sådan noget fleksibilitets noget, har været i gang cirka halvanden måned uden det kæmpe resultat dog kan jeg alligevel mærke resultat. Hilsen pigen der gerne vil være smidig - håber du vil besvare

Svar:
Hej du
Sikke spændende det lyder med ballet, men det er også hårdt arbejde. Noglr er fra naturens side mere smidige end andre, men med en god portion tålmodighed og vedholdende træning og udspændig kan de fleste frobedre deres smidighed væsentligt. Det er godt at høre, at du har kigget på youtube efter videoer omkring, hvordan man spænder ud, sådan at du kommer igang med at gøre det rigtigt. Det er rigtig, at man skal huske at varme muskler og sener op inden man laver stækne for at undgå skader. Når du laver stækkene, skal du holde dem af ca 20-40 sekunders varighed, det vil stække lidt og være ubehagelgit, men det skal ikke gøre decideret ondt. Dette kan du gøre en ti minutters tid ca 3 gange dagligt. Og ja det er ikke godt at presse sig selv for hårdt i split og spagat, da det kan give risiko for skader, men ved stille og rolige fremskridt og lidt ad gangen, skal du også nok lære at gå i split og spagat, hvis du træner længe nok. Det kan godt tage mange måneder til år at opnå så meget smidighed. Men det er jo positivt at høre, at du alligevel mærker en forskel på den halvanden måned, som du har trænet. Det er rigtigt, at det er en god ide at knibe sammen i bækkenbundsmuskulaturen når du træner fks split og spagat, da der kan komme stort pres på bækkenbunden.  Hvis du ikke ved hvordan man kniber sammen i bækkenunden, kan du forsøge at kappe stålen over næste gang du tisser-så har du fat i de rigtig muskler. Det skal du dog kun forsøge en gang mens du tisser, hvis man gør det for meget er der risiko for at man ikke får tisser alt tisset ud og det er ikke så godt.
Held og lykke med balletten og smidigheden
Hilsen Malene