Smerter i mave og underliv

brevkassespørgsmål

Smerter i mave og underliv

brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år

Hej brevkasse.

Jeg er en ung kvinde som er lidt bekymret for min mave.
Jeg har igennem en meget lang periode haft smerter i mave og underliv. Ja det startede faktisk for omkring 2 år siden.
Smerterne kommer og går, og det er ikke hver dag jeg har ondt, men næsten.
Når jeg får ondt i maven/underlivet er det som om min mave trækker sig sammen og så ud igen. Den rumler meget, og det føles som om jeg har luft i maven, men det har jeg egentlig ikke ( det er sjælendt) derudover 'stikker' det i maven. Det er faktisk startet efter jeg begyndte på p-piller, men jeg ved ikke om det hænger sammen med smerterne, eller om det er bare tilfældigt. Men jeg kan også få kramper i maven hvor jeg krymper sammen fordi det gør så ondt.
- Det er meget svært at forklare hvordan det gør ondt. Men det er lidt forskelligt om det er maven eller underlivet. Og samtidig er styrken også variende fra gang til gang.

I mandags fik jeg ondt i maven hver gang jeg satte mig ned. Smerten sad ude i venstre side hvor det 'stak' og min mave trak sig sammen.
og mens jeg lige er igang, så bliver jeg også tit svimmel sådan ud af det blå. Og når jeg bliver svimmel får jeg det rigtig dårligt og bliver nødt til at ligge mig ned fordi mit hjerte begynder at banke hurtigt og jeg begynder at svede og får kvalme af det.

Jeg håber at jeg har beskrevet det godt nok, og at i måske har et bud på hvad der måske kan være galt.
På forhånd tak :-)

Hilsen J

Svar:

Hej J

Tak for dit spørgsmål. Jeg synes du har beskrevet dine problemer meget godt, jeg kan sagtens forstå at du er plaget af det.

Jeg vil selvfølgelig forsøge at besvare dine spørgsmål så godt jeg kan, men det er sådan med mave-/underlivssmerter, at det kan skyldes rigtig mange forskellige ting, så jeg kommer ikke til at kunne give dig et sikkert svar på hvad der er i vejen, men forhåbentlig kan jeg give dig nogle råd til at komme videre og nogle forslag til hvad det kunne dreje sig om.

Jeg kan forstå at dine smerter har stået på i flere år, kommer og går, mest sidder nedadtil i maven eller mod venstre side og føles krampeagtige. Derudover kan jeg også forstå at du tit er svimmel. Jeg vil først tage det med mavesmerter, derefter det med svimmelheden.

Ud fra hvad du beskriver kunne det godt lyde som om at dine gener kommer fra tarmsystemet, enten tyndtarm eller tyktarm. Hvis det stammer fra tyndtarmen kunne det være noget allergi, f.eks overfor mælk eller gluten, som er nogle af de hyppigste madvarer man kan være allergisk overfor. Hvis det er det vil du typisk have ondt efter du har spist disse madvarer og måske også tynd mave. Det kunne også været såkaldt irriteret tyktarm. Det er en tilstand hvor man periodevis har mavesmerter, føler sig oppustet og kan have hård eller tynd afføring, uden at man kender den nærmere årsag til det og tilstanden er helt ufarlig.

Det kan også stamme fra din urinblære. Nogen gange kan man have blærebetændelse i længere tid, som kan give mavesmerter, men hvis det er det, vil du typisk også have svie eller smerte når du tisser.

Man kan heller ikke udelukke at det kan være infektion i dit underliv (æggestokke eller livmoder). Specielt hvis du har haft usikker sex, kunne det være en risiko.

Der kan også "bare" være tale om tegn på stress, men det kræver at man har udelukket andre ting, før man kan sige, at det er stress.

Jeg ved ikke om du har talt med din egen læge om dine smerter, hvis ikke, synes jeg at du skal gøre det. Det er ikke meningen at man skal have ondt som dig og mange af de ting jeg har nævnt ovenfor kan man hurtigt få udelukket, f.eks ved en urinprøve eller en gynækologisk undersøgelse.

Hvad angår svimmelheden kan jeg forstå at det kommer ud af det blå og at du efterfølgende bliver utilpas med hjertebanken, begynder at svede og får kvalme. Det er meget normalt at man som ung kvinde kan have lidt lavt blodtryk. Det kan betyde at man, specielt hvis man f.eks. har stået op lang tid eller været i et varmt lokale, kan blive svimmel fordi blodet samles i benene. Det kunne være sådan noget du har, i så fald kan det hjælpe enten at stille sig op på tæerne nogle gange så benmusklerne hjælper blodet tilbage til hjertet eller sætte sig ned og få lidt at drikke. Jeg tror ikke det er noget med hjertet, jeg tror bare at hjertet reagerer som det skal ved at pumpe lidt kraftigere for at forsøge at modvirke svimmelheden. Generelt er det en god ide også at sørge for at drikke rigeligt væske, mindst 2 liter om dagen.

Hvis mine råd ikke hjælper dig og det tværtimod bliver værre med svimmelheden, synes jeg det er en god ide også at gå til din egen læge med det.

Jeg håber at du kan bruge mine svar og at du får det bedre :-)

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål