smerter i brystet og svimmel
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej. Jeg har nogle spørgsmål som jeg håber på I kan hjælpe mig med eller rådgive mig om. For nogle år siden gik jeg med smerter i brystet, da jeg tog til lægen mente han det var vokseværk i mine ribben! så der blev ikke gjort mere den gang og det er ca. 3 år siden.
Nu i det sidste halve år, har jeg et par gange faldt om til idræt i skolen. Jeg er ikke bevidstløs men heller ikke til stede. Men er aldrig blevet sendt til læge eller på sygehuset. Når jeg anstrenger mig, men også nogle gange i hvile, kan jeg få ondt i brystkassen. Det er i venstre side. jeg kan ligge roligt på min seng og så pludselig kommer der nogle stærke smerter et stykke tid. Det føles som om det er ved hjertet og bag den nederste del af venstre ribben.
Når det sker føles det som om min brystkasse bliver mast sammen og jeg ikke kan få så meget luft. Det giver en svigende og brændende fornemmelse i brystkassen, og jeg trækker vejret i små stød. Samtidig med det sker, bliver jeg svimmel og kan få en underlig kvalme og en fornemmelse af ikke at rigtig være til stede. Alt omkring mig lukkes ude.
Det er et problem da jeg går til fodbold, og tit må jeg gå ud, pga. det gør ondt og jeg blir dårlig. holder det lidt for mig selv, for vil ikke gå til læge igen. Sidst sagde han jo det var vokseværk!!!! Men der blev ikke taget prøver dengang. Så vil ikek spilde hans tid!!!!
Som en hjælp kan jeg oplyse jer om at der ikke er nogen i min familie som har nogle kroniske sygdomme, som f.eks sukkersyge, hjertesygdomme eller lign. Og jeg cykler og går en lillle tur næsten hver dag, og spiller fodbold en gang om ugen. Så sys ikke det er fordi jeg laver for lidt. Men håber i kan råde mig lidt, det påvirker mig meget i min hvradg. der skal ikke meget til at jeg blir træt og må lægge mig til at sove. Bare det at være i skole gør mig så træt.
tak for hjælp på forhånd....

Svar:
Hej med dig
Det er godt, at du skriver herinde, og jeg håber, at jeg kan hjælpe dig. Det ser ud til, at du har et meget generende problem. Det må være ret ubehageligt at have det på den måde. Jeg kan se, at det påvirker dig meget, og at du er meget træt.
Det er ikke normalt at have det på den måde, som du har det. Og det lyder meget alvorligt.
Ud fra det du skriver, kan jeg umiddelbart sige, at der sker noget i din brystkasse, som ikke skal ske. Der er mange organer i brystkassen. Du har symptomer mest under fysisk aktivitet, men også i hvile. Det at du får symptomer i forbindelse med fysisk aktivitet som fx fodbold, kunne godt tyde på, at smerterne stammer fra hjertet eller lungerne, da de organer skal arbejde meget, når man anstrenger sig. Men andre sygdomme fra andre steder i kroppen kan også give symptomer fra brystkassen, selvom man ikke fejler noget med organerne i brystkassen. Jeg synes, at det lyder ret alvorligt, at du er faldet om et par gange, og at du får de ubehagelige symptomer. Man skal altid tale med en læge, når man har det sådan.
Jeg kan ikke præcist sige, hvad der kan være galt. Der er mange sygdomme, der kan give de symptomer, som du fortæller. Derfor er det meget vigtigt, at du bliver undersøgt af din læge så hurtigt som muligt. Det kan godt være, at du har haft en dårlig oplevelse hos ham for tre år siden. Men hvis du ikke går til lægen nu, går det kun ud over dig selv. Du vil absolut ikke spilde hans tid. Han er der for at hjælpe dig. Hvis du ikke er tryg ved ham, kan du skifte til en anden egen læge. Man har ret til frit at vælge, hvem man vil have som læge i den by man bor i.
Det er svært at sige, om der er en sammenhæng mellem de symptomer, som du havde for tre år siden, og de symptomer du har nu. Måske er der en sammenhæng, måske ikke.
Men jeg synes under alle omstændigheder, at du skal blive undersøgt af en læge. Når du så er til lægen, så fortæl ham/hende alle de ting, du har skrevet til mig. Det er meget vigtigt, at du tager dine symptomer alvorligt.
Man kan desværre godt have en alvorlig hjertesygdom, selv om man er ung, har en sund livsstil og kommer fra en sund familie uden hjertesygdomme og sukkersyge.
Jeg håber, at du snart bliver undersøgt af en læge. Det kan også være en god ide at tage nogen med, når du skal til lægen. Det kan være en af dine forældre, kæreste eller en god veninde.
Jeg håber, at jeg kunne hjælpe dig. Du er velkommen til at skrive herinde igen.
Med venlig hilsen
Gowsini Joseph