smerter i brystet
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
´Jeg får smerter i brysterne hver måned pga. menstruationen.. Men jeg forstår simpel hen ikke hvad grunden til det kan være.. :O Er helt forvirret.. Jeg får rigtig meget ondt, smerten bliver så meget i de sidste dage lige før menstruationen.., at jeg heller ikke sådan rigtig kan sove, medmindre jeg bare ligger med den samme position hele natten.. og det er jo lidt svært.. Jeg har overhovede ikke fortalt nogen at jeg har det problem.. ikke engang min mor, jeg tør ikke, jeg ved heller ikke helt hvordan jeg skal det, jeg får jo lyst til at fortælle enten min søster eller mor, fordi så de også kan være lidt klar over at jeg har det problem, og at jeg heller ikke har det særligt godt.. men jeg ved bare ikke hvordan.. :( Jeg vil gerne vide om at hvorfor det sådan er at man få ondt i brysterne af det.. Altså hvad har menstruation sådan dog med bryster at gøre.. de ligger jo langt væk fra dette sted eller det ved jeg jo ikke helt, er ikke en biologere eller læge.. :-(! Jeg håber virkelige at i kan hjælpe mig med mit spørgsmål:( Har også tidligere skrevet på en anden hjemside, men fik overhovede ikke et konkret svar, så vil gerne forsøge at skrive til jer nu..

Svar:
Hej.
Det er godt du skriver og spørger, så du kan finde ud af hvad der foregår i din krop.
Først og fremmest vil jeg sige, at det er helt normalt at brysterne er ømme og smertefulde i forbindelse med menstruation så længe man udvikler sig som kvinde. Jeg skal prøve at forklare dig lidt om mekanismerne i kroppen.
Det der styrer menstruationen er hormoner der bliver produceret dels i din hjerne, og dels i dine æggestokke der sidder nede ved livmorderen. Hormonerne suser med blodet rundt i hele kroppen, og kan på den måde påvirke alle dele af kroppen. Under menstruationscyklus, fra den første dag i din menstruation til den første dag i den næste menstruation (ca. 28 dage), sker der en masse op og nedreguleringer af de forskellige hormoner. De hormoner der styrer menstruationen, styrer også væksten af bryster, kønsbehåring og andre ting der udvikler dig til kvinde, og det er disse hormoner der påvirker dine bryster så de bliver ømme og spændte. Grunden til at de bliver ømme er, at de vokser, og det vil de som regel blive ved med indtil din krop er færdigudviklet. Hvis du tager p-piller kan de også vokse, da p-piller indeholder kvindelige kønshormoner der ikke bare styrer menstruationen, men også påvirker brystvævet.
Der er ikke rigtig noget at gøre ved det, andet end at vente på det går over, men jeg synes sagtens du kan tale med din mor og søster om det. Da i jo er i familie, kan det være at de har oplevet det samme, og kender nogle tricks til hvordan du kan sove bedre, eller hvornår du kan regne med det går over. Hvis du taler godt med dem, vil de helt sikkert lytte til dig, så du ikke skal gå med det alene.
Hvis det påvirker din hverdag, at du sover dårligt osv. kan det være du skal kontakte din læge, der måske har nogle gode råd, eller en måde at afhjælpe smerterne på. Din egen læge har helt sikkert hørt om problemet før, så du skal ikke være nervøs for at tale med ham eller hende.
Jeg håber du kan bruge mit svar. Hvis du gerne vil læse mere om din krop og din udvikling til kvinde kan jeg anbefale bogen "kvinde kend din krop". Der står alt muligt der både er sjovt og spændende at vide. Du kan låne den på stort set alle biblioteker.
Hilsen fra Lea