Smerter i ben

brevkassespørgsmål

Smerter i ben

brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Oprettet 9 år 2 måneder siden

Hej mit navn er Josefine og jeg er 16 år gammel.

Det er sådan at jeg over et år eller to har lidt af et stort problem: smerter i ben.

Jeg har ret ofte ondt i et af mine ben, og det er forskelligt hvilket, men oftest højre ben, også gør det rigtig ondt lige ved lænden og lige ovenover den, og det gør virkelig ondt. Jeg kan slet ikke sove om natten, og jeg ligger ofte og græder over smerten, og det generer mig virkelig fordi jeg kan virkelig ikke få udført min dag som jeg vil have det, og jeg dropper b.la at gå til ridning, træne, tage ud til en veninde og skole. Jeg kan ikke holde smerten ud og tager altid en panodil. Smerten kommer oftere og oftere har jeg lagt mærke til og lige nu indenfor de sidste 6-7 måneder har jeg smerterne 2-3 gange i måneden.

Mine forældre mener det er vokseværk, men føler ikke at det føles på samme måde, for sidst jeg kan huske at jeg havde vokseværk så var det hele det ene ben eller begge der gjorde ondt også kunne man sagtens overskue det, desuden ville det der heller ikke være normat for en 16 årig at få vokseværk. Jeg er temmelig normalt udviklet. Mine veninder synes jeg skal gå til læge og det synes jeg også selv. Jeg kan og vil ikke tro på at det er vokseværk som generer mig.. hvad kunne det være?

Svar:

Hej Josefine

Tak for dit spørgsmål. De lænderyg/bensmerter du beskriver lyder godt nok ubehagelige. Jeg kan forstå at smerterne skifter mellem højre og venstre side og kommer hyppigere og hyppigere og nu flere gange om måneden.

Generelt er det sådan, at der findes rigtig mange forskellige muskler, sener og ledbånd omkring lænderyggen, hofte og lyske. Det lyder som om at det er i det område du har ondt. Det er derfor desværre lidt svært for mig at komme med et kvalificeret bud på hvad det kunne være, for det kræver en ordentlig undersøgelse af dig, hvor man undersøger dine muskler og ledbånd og ser på din bevægelighed og holdning.

Jeg synes derfor også det er fornuftigt at du tager til din læge, som forhåbentlig kan give dig en forklaring. Ellers kunne det måske også være en idé at blive vurderet af en fysioterapeut. Det kan din læge henvise dig til hvis han/hun mener det kan hjælpe dig. Man skal dog stadig betale lidt selv for fysioterapeut, men du får dækket en del af udgifterne hvis din læge henviser dig.

Når man er i din alder har man ofte sådanne smerter som du beskriver. Det skyldes sandsynligvis at muskler, led og sener ikke vokser helt i samme takt og musklerne kan så at sige blive for stærke og store til senerne, specielt hvis man træner meget, hvilket det lyder som om du gør. Hvis det er det der er tilfældet, kan man ofte træne sine smerter væk, selvom det ofte kræver tålmodighed og kan tage en del uger.

Jeg håber at du kan bruge mit svar. God bedring.

Med venlig hilsen

Morten

MortenSs billede
Morten fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål