smerter efter analsex
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej sundhedsbrevkasse. Jeg er en pige på 15 år. For ca. en uge siden havde jeg analsex for første gang gang med min kæreste. Det var noget vi havde talt om et stykke tid, og det var faktisk noget jeg selv havde foreslået. Jeg synes det virker rigtig frækt. Det gik sådan set også rigtiig godt. Jeg havde købt glidecreme på apoteket (lidt pinligt!), og jeg smurte mig rigitig godt ind. Vi klædte os nøgne og besluttede os for at ligge i ske. Indføringen tog rigtig lang tid - det var ikke let, men det lykkedes endelig for min kæreste at komme i til roden. Da han først var inde gik det godt og han kunne støde. Jeg fik faktisk en slags orgasme og han komme højt oppe i mig. Men bagefter var jeg øm, og det er jeg stadigvæ.k - specielt når jeg skal skide. Jeg er ked af det, for jeg synes ellers det gik rigtig godt og det levede op til mine forventninger. Hvor længe kan det blive ved at gøre ondt? Betyder det at jeg ikke kan give analsex igen - det ville jeg jeg være ked af. I må ikke forlange jeg skal gå til læge. Vi har en mandlig læge, og jeg ville dø af skam, hvis jeg skulle fortælle ham det. Det er jo selvfølgelig heller ikke noget, jeg kan snakke med min mor om. Kan I hjælpe? Kærligst Sus

Svar:
Hej Sus!
Det er rigtig godt at høre, at du og din kæreste eksperimenterer med forskellige former for sex, når det er noget, I er enige om, og at I gør de helt rigtige forberedelser til det.
Det lyder ikke som om, at dit problem er, at du ikke kan holde på afføringen. Det er også kun noget der sker, hvis der er sket en skade på ringmusklen, og det er sjældent, det sker ved analsex, særligt når I har brugt masser af glidecreme og har givet jer god tid til at din kæreste kunne trænge ind. Når man har analsex kan der derimod godt komme en rift i huden ved endetarmen, selvom man passer rigtig godt på. Det kan godt blive ved med at gøre ondt så længe der er en rift, og særligt når man skal skide. Det betyder ikke, at I ikke kan have analsex igen, hvis I begge har lyst til det, men det skal nok bare først være, når din rift er helet, ellers gør det rigtig ondt på dig.
Det, der virker bedst er noget creme, som du kan få på recept hos din læge. Det gør, at riften heler hurtigere, det er smertelindrende, og det hindrer at der kommer infektion i riften. Desuden er det en god idé at sørge for at du ikke får forstoppelse, for så gør det mere ondt at komme af med afføringen. Derfor er det godt at drikke godt med vand, spise frugt og grønt og fiber, og motionere. Det holder maven igang.
Jeg kan godt forstå, at du ikke synes, det er særlig rart at skulle gå til din læge med det. Men du behøver jo egentlig ikke i første omgang fortælle ham, at du har haft analsex, bare at du tror, du har fået en rift ved endetarmen, fordi det gør så ondt når du skal skide. Der er mange, der får en rift, hvis de for eksempel har forstoppelse og svært ved at komme af med afføringen, så du er bestemt ikke den eneste, din læge har mødt, med rift ved endetarmen.
Mange hilsner
Christine