små bryster

brevkassespørgsmål

små bryster

brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år

hej jeg er en pige som går i 7 klasse. Jeg er meget lille af at gå i syvende også er jeg ekstrem tynd ! med hensyn til bryster er mit problem at jeg synes det er så træls at jeg ikke har noget endnu og at det kun gør ondt der og brystvorterne stritter lidt. Men jeg synes bare det er så træls at der ikke er noget og jeg føler mig meget som en dreng og det er så pinligt når drenge så kigger på en når de snakker om bryster og de så kigger så mærkeligt på en :( Og jeg synes bare selv jeg har en krop som en 2,3 klasse agtig :( Jeg ved godt man ikke bare kan trylle perfekte bryster frem men synes du/i at jeg godt må tage en top på og måske en lille fin bh eller skal man vente med bh hvis man næsten ikke har noget. hilsen den irreteret pige ps. hvor meget af fedtet af det man spiser ryger til brysterne ???

Svar:

Hej irriterede pige.

Jeg kan godt forstå du synes det er rigtig irriterende ikke at have fået bryster endnu. Desværre er det ikke noget man selv kan styre, og kroppen gør ikke altid hvad man synes den skal.

Først og fremmest vil jeg sige, at det er normalt, at piger først får bryster mellem 13-15 års alderen. Det afhænger af flere ting, men helt overordnet spiller kvindeligt kønshormon en meget stor rolle, og vil også give dig din første menstruation, hvis du ikke allerede har fået den. Som du selv skriver lidt om, så dannes kvindeligt kønshormon ud fra fedt. Meget tynde piger, eller piger der dyrker meget sport får ofte bryster lidt senere end andre fordi der netop ikke er noget fedt, at danne kvindeligt kønshormon af. Jeg vil ikke anbefale dig at spise meget fed mad, for man kan ikke helt regne det sådan ud, at så og så mange procent går til dannelse af kønshormon, så fed mad er ikke vejen frem. Jeg tror (desværre) at vejen frem er tålmodighed, men det er slet ikke så ringe endda hvis du allerede er begyndt at få ømhed omkring brystvorten, så er dine bryster lige så stille ved at vokse, det tager bare tid.

Jeg ved godt at drengene kigger efter pigernes bryster, og synes de er meget spændende, men du må tænke på, at bryster ikke er alt, og at de nok skal begynde at vokse på dig også. Jeg kan godt forstå det er træls, for i din alder fokuseres der meget på det, at gå fra pige til ung kvinde og få bryster, menstruation, bredere hofter osv., men det sker ikke altid lige når man vil have det, og så er der ikke andet at gøre end at vente.

Jeg synes det er helt okay at tage en top eller bh på hvis du har lyst til det, så længe du selv føler dig tilpas, og har det godt med det.

Jeg håber du kunne bruge mit svar, ellers må du gerne skrive igen.

De bedste hilsner fra Lea