Slim og hoster blod
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
Hej med jer skønne damer :) Jeg er en pige på 18 år der lige siden barnsben har været vild med sport (en far der er fodbld træner, en bror der spiller fodbold på højt plan og en anden storebror der har vundet danmarks mesterskabet i amerikans fodbold) så det har altid ligget til højre benet at jeg skulle dyrke sport :) Jeg har holdt en længere pause pga. en depression hvor jeg ikke har kunne foretage mig noget som helst, men er begyndt at løbe igen, bare sådan stille og roligt så jeg kan komme i form igen (og få min lækre six-pack på maven igen, fnis fnis) Men ! - Jeg startede op på løbetræningen for 3 uger siden og siden da har jeg løbet mandag-fredag hver dag mellem 4 og 7 km. alt afhængi af vejret og smerterne i ankler og knæ. men her den sidste uges tid er jeg begyndt (imens jeg løber) ligesom at få sådan noget hvidt VILDT klistret slim i halsen og i munden som også kommer ud på mine læber, det er vildt ulækkert! og forsvinder først når jeg kommer ind og slapper af - hvad kan det være? udover over det er jeg også begyndt (når jeg er kommet ind og sidde efter løbeturen) at få sådan en "metal-agtig" smag i munden og nogle gange når jeg hoster bagefter hoster jeg blod op, nogle gange mere end andre.. - hvorfor i alverden hoster jeg lige pludselig blod op? Da jeg spillede fodbold og spillede mange kampe om ugen kunne jeg også hoste blod op efter en hård kamp, men sagde det ikke til nogen syntes at det var/er pinligt.. Ser det lidt som et svaghedstegn, det må jo bare betyde at min krop ikke er i lige så god form som alle andres.. eller hvordan? Smil fra Anja :D

Svar:
Hej Anja.
Stor ros til dig for at skrive ind om noget du før i tiden har holdt for dig selv, fordi du synes det var pinligt. Og lad det være sagt med det samme: der er INTET pinligt i, at ens krop reagerer på noget. Det er det kroppen gør, for at sende os et signal. Det skal man ikke være flov over, tværtimod skal man være opmærksom og lytte til alle kroppens signaler. Det er på ingen måde udtryk for svaghed....
Nå, men lad os starte ved det første: den klistrede slim der kommer når du løber. Hmm. det lyder jo meget som fråde, som vi mennesker (f.eks ligesom dyr) producerer når vi anstrenger og kommer i væskeunderskud. Du skriver at du har holdt pause pga. en depression. Mange antidepressive medicintyper har faktisk mundtørhed som en bivirkning, og det at være tør i munden øger slimproduktionen for ligesom at kompensere. Det kan måske være derfor du oplever det som ret voldsomt.
SÅ det der med at hoste blod op ( og metalsmagen i munden - de to hænger sammen). Blod er meget jernholdigt, og det er nok det der giver dig metal smagen. Det er altså ikke meningen at man skal gå og hoste blod op!! Det kan ses i forbindelse med voldsom fysisk anstrengelse, men det skulle helst ikke komme efter en almindelig løbetur. Det kan være udtryk for underliggende sygdom og derfor synes jeg, du skal gå ned til din egen læge og snakke med ham eller hende om det. det er værd at undersøge nærmere.  - Nu er det altså ikke for at du lige pludselig skal blive enormt urolig: Din alder og fysiske form i det hele taget taler imod at det skulle være noget alvorligt. Hos 30% af patienter der hoster blod op finder man faktisk aldrig en årsag, men man skal altså lige have udelukket, at der ikke er udtryk for sygdom, ikke?!
Så vil jeg i øvrigt også lige kommentere dit træningsprogram: det er ikke optimalt - hverken for dig eller for træningen - at løbe hver dag. Muskulaturen skal lige have lov til at komme sig og det er optimalt med en hvile dag i mellem dine løbe ture. Du kan, hvis du gerne vil røre dig hver dag, evt. træne andre muskelgrupper hver anden dag. God held med det.
Jeg håber det var svar nok på dit spørgsmål, ellers må du skrive igen.
Mange hilsener, Susanne