Slim i halsen
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
Hej med jer :-) Jeg døjer meget med sejt slim i halsen hver morgen og aften. Det er blevet være inden for de sidste par år. Har også haft meget slim i lungerne. Jeg får nu en ½ Mucolysin brusetabellet hver aften, og det hjælper på mine lunger, men har stadig meget slim i halsen. Hvad kan jeg gøre for at mindske alt det slim? Håber I kan hjælpe. Knuz fra Blåmejse

Svar:
Kære blåmejse.
Det er godt du skriver ind - jeg kan godt forstå du synes det er irriterende. Jeg vil prøve at hjælpe dig så godt jeg kan, så du forhåbentlig kan komme dét slim til livs :-)
Alle mennesker producerer dagligt slim i luftvejene. Det hjælper blandt andet med at holde kroppen fri for infektioner.
Der kan være mange forskellige grunde til hvorfor slim bliver ophobet i halsen; det kan være en infektion, en virus, allergisk reaktion, cigaretrøg m.m. Nogle får mere slim af at spise og drikke mælkeprodukter også uden de er allergiske.
Det er meget svært for mig at udpege grunden til hvorfor du lige netop har så meget slim i halsen - det kræver en lang række spørgsmål og undersøgelse.
Jeg er sikker på du kan få hjælp hos din læge, så jeg synes det er en god idé at gå en tur derop - det er da ikke rart at skulle kæmpe med den slags ting hver dag!
Udover det er det en god idé at drikke rigeligt med væske. Der findes faktisk mange gode råd mod slim i halsen, så hvis du søger på "slim i halsen" på nettet, tror jeg du vil kunne finde en hel del gode husråd mod det.
Held og lykke med det hele :-)
De bedste hilsner fra Mette