Slap efter operation?

brevkassespørgsmål

Slap efter operation?

brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år

Hej

Jeg ved ikke helt, om mit spørgsmål hører til her eller under "sundhed og sygdom", men nu prøver jeg.

For et halvt år siden blev jeg opereret akut for at fjerne en graviditet uden for livmoren. De fjernede hele æggelederen og ægstokken i den ene side, da det var gået fuldstændig i stykker. Efterfølgende har jeg haft det godt, ingen smerter eller noget. Men jeg synes det føles som om min skede er blevet slappere. Kan det være rigtigt at en operation, kan gøre det?

Min kæreste brokker sig ikke og siger han ikke kan mærke det, men det generer mig, da jeg har været glad for sex altid. Nu er det bare som om lidt af følelsen i underlivet er forsvundet. Er det normalt? Og er der noget, jeg kan gøre?

Sofie

Svar:

Hej Sofie.

Det var da en alvorlig oplevelse med en graviditet uden for livmoderen. Godt det blev opdaget og du blev behandlet for det. Jeg skal se om jeg kan hjælpe med dine spørgsmål.

Sådan som jeg kender operationen med fjernelse af æggestok og æggeleder foregår det ved, at man åbner maven. Nogle operationer kan man godt lave gennem skeden, feks. fjernelse af livmoderen. Jeg er ikke kirurg, så er ikke 100% sikker på hvordan operationen foregår. Hvis du er blevet opereret fra maven, er der højst sandsynligt ikke blevet rørt ved din skede. Nogle gange sætter man dog en slags holder op i skeden og ind i livmoderen for at kunne styre den under operationen, men det er som regel bare et lille redskab, og burde ikke give gener senere hen. Hvis du derimod er blevet opereret gennem skeden, kan det godt være, der er sket nogle skader i forhold til dette. Umiddelbart burde der ikke være en sammenhæng mellem operationen og din fornemmelse af slaphed, medmindre der altså er sket skader i skeden, for så kan der dannes lidt arvæv der kan føles anderledes, eller nogle nerver kan være skåret over, så følelsen ikke helt er det sammen.

Mit bedste råd er, at du bliver undersøgt af din læge. Ved gynækologisk undersøgelse kan man få en idé om, om der er noget i skeden der ikke ser ud som det skal, og man kan teste om du kan knibe bækkenbundsmusklerne godt. Hvis man ikke har så stærke bækkenbundsmuskler kan man godt have en "slap" fornemmelse i underlivet, så det kan være godt at få ens knibeevner tjekket. Din læge vil så vurdere om du skal sendes til gynækolog. Gynækologer er specialister i kvindesygdomme, og har mulighed for at ultralydsscanne mm., så man kan "se" ind i skeden, livmoderen og skedevæggen.

Det kan godt være, at det ser helt normalt ud, og at man ikke kan finde noget unormalt, men så får du vished om, at alt er i orden.

Jeg håber du kan bruge mit svar.

Hilsen fra Lea

Leas billede
Lea fra Cyberhus har svaret på dette spørgsmål