Skulder
brevkassespørgsmål af
Anonym
21 år
Hej Cyberhus,
Jeg har over længere tid haft ondt i skulderen, nok i lidt over 1 år. Jeg ved ikke om det skyldes en overbelastning eller andet. Jeg har et problem med at hvis jeg bærer noget med hånden, får jeg hurtigt smerter i skulderen og venstre side af nakken.Jeg blev via min læge henvist til en fysioterapeut, hvor jeg efterfølgende var til konsultation, og behandling á 3 gange. Fysioterapeuten mente at jeg måske havde en nerve i klemme i skulderleddet.  Jeg fik så nogle øvelser jeg skulle lave derhjemme, med en elastik, til at afhjælpe problemet. Fysioterapeuten har fortalt mig, at hvis det ikke hjælper, må jeg snakke med min læge om det. Sidst jeg var i behandling hos fysioterapeuten var tilbage i oktober 2014, siden da har jeg ikke rigtigt kontaktet min læge eller andet. Jeg har stadig problemet med min venstre skulder, og har kroniske smerter. Min venstre skulder er også ret spændt og hvis jeg løfter armen op, kan jeg høre et knæk fra skulderen. Det skal lige siges, at jeg er begyndt at dyrke kampsport og fitness, men det har ikke rigtig nogen virkning og bliver ikke bedre. Så mit spørgsmål er, hvad skal jeg gøre? Vil det være oplagt at tage kontakt til en kiropraktor eller bliver det bedre med tiden, selvom jeg ikke rigtig kan se det? Jeg føler ikke rigtigt, at min egen læge kan hjælpe mig.

Svar:
Hej med dig.
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan forstå at du har haft ondt i din skulder i over et år og ikke ved hvad du skal stille op med det.
Lad mig starte med lige at sige, at skulderleddet er det mest bevægelige led i kroppen og et af de mest komplicerede led bestående af talrige mindre muskler, sener, ledbånd, slimsække og knogler. Så det vil være rent gætværk fra min side hvis jeg skulle give dig et bud på hvad der præcist er i vejen med din skulder, men jeg kan give dig nogle forhåbentlig brugbare råd til hvordan du skal komme videre.
Jeg kan forstå at du har haft ondt længe, prøvet fysioterapi uden effekt, men trods alt er i stand til at dyrke fitness og kampsport. Jeg tolker ud fra dette at du kan bevæge din skulder normalt. Det er et godt tegn, så er der sjældent noget i vejen med de mest betydende muskler og sener i skulderen. Det med at du hører et knæk behøver ikke at betyde noget. Mange forskellige led kan give en knæk lyd, oftest er det udtryk for at der bliver dannet undertryk når man bevæger leddet hvilket bevirker at der bliver dannet en lille luftbobbel, der efterfølgende brister. Så hvis det ikke gør ondt samtidig med at du hører knækket så tror jeg ikke at det betyder noget.
Spørgsmålet er så hvad du skal stille op. Jeg synes bestemt at du skal tage kontakt til din læge igen. Du har nu haft meget længe og din læge har forskellige andre muligheder som f.eks at sende dig til ultralydsscanning, reumatolog eller ortopædkirurg, alt efter hvad vedkommende finder når du bliver undersøgt. Du kan godt prøve en kiropraktor. Det behøver du ikke henvisning til og der er det samme offentlige tilskud uanset om du har været hos din læge eller ej.
Jeg håber at du kan bruge mit svar. God bedring!
Med venlig hilsen
Morten