Skeløjet
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej jeg gør mig nogle gange skeløjet* fordi det er rart.. men nogle gange føles det som om at mine øjne ikke vil gå tilbage til det normale, fordi det er så dejligt åbenbart.. det er rigtigt irriterende. og når jeg har mit normale syn er mine øjne hele tiden på vej til at gøre sig skeløjet* selvom jeg ikke tænker over det. Altså kan de ikke lade vær med at gøre det hele tiden

Svar:
Kære du!
Tak fordi du skriver til os. Jeg kan godt forstå det er frustrerende. Øjet består af forskellige muskler og primært har de to funktioner - bevægelse til hhv. højre og venstre og bevæge øjet rundt i cirkler. Skelen skyldes en ubalance mellem disse muskler og denne ubalance kan man ikke decideret fremprovokere. Det betyder derfor ikke decideret at dine muskler "har sat sig fast" men dine øjne kan godt blive mere "vant" til at bruge disse muskler som trækker øjet mod næsen hvis du ofte godt kan lide at være skeløjet. Det kan være en psykisk faktor der gør at du får lyst til at skele hele tiden og her kan det være idé at modstå den trang til at skele.
Nu ved jeg ikke hvor generet du er af din skelen men hvis du føler symptomer som hovedpine, træthed i øjnene, læsebesvær eller andet kan du kontakte din læge og evt. blive henvist til en øjenlæge der evt. kan give dig nogle øvelser.
Håber du kan bruge mit svar.
Mvh
Chrishanthi