Skedesvamp og behandling.
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hej. jeg er en pige på 15, og har et spørgsmål. jeg har de sidste par dage haft kløe og en smule hævelse i underlivet, og mit udflåd er meget tykt, Hvidt og klumpet. det har været så ubehageligt at det kunne mærkes når jeg gik, og lavede bestemte bevægelser. det er nu blevet bedre, men det kør stadig, og mit udflåd er det samme. jeg tror det er skedesvamp, men ved det ikke. hvad er behandlings mulighederne, og er det noget der kan købes receptfrit på apoteket? og kan der være andre forklaringer end skedesvamp ?

Svar:
Hej med dig!
Det lyder som om at du er meget opmærksom på din krop, det det er bare rigtig godt, bliv endelig ved med det!
Jeg kan ikke sige med sikkerhed som det er skedesvamp du har, når jeg ikke har undersøgt dig. Men det kunne godt tyde på det, da de ting som du skriver i dit brev meget ofte kommer når man har skedesvamp.
Når man har skedesvamp sviger og kløer det ofte i underlivet, og udflådet bliver hvidt, grynet og ildelugtende. Jeg kan fortælle at der er rigtig mange kvinder som får det, så hvis det er det du har, så er du bestemt ikke alene om det.
Jeg kan ikke komme med andre forklaringer end at det er skedesvamp, men jeg syntes stadig det er en god ide at tage til lægen, og få en snak med ham/hende om det, da lægen har mulighed for at undersøge det nærmere. Måske kan du tage en snak med din mor eller en anden vosken omkring din kløen, så de kan hjælpe dig med at bestille tid ved lægen.
Hvis det er skedesvamp du har, så er det er muligt at købe medicinreceptfrit creme på apoteket til behandling. Men det er bedst at du først tager en snak med din læge, der ved hvilken creme der er bedst at bruge i dit tilfælde.
Håber du kunne bruge mit svar :-)
De bedste hilsener
Iben