skedesvamp eller ikke?
brevkassespørgsmål af
Begitte
14 år
Hej, jeg er en pige på 14 år.
Jeg har de sidste 4-5 dage haft kløe i underlivet. Det har værken sviet eller været rødt, hvilket for mig vel tyder godt. (Jeg har læst mig frem til at svamp i underlivet klør, svir og er rødt) + at det de sidste dage ikke har kløet helt så slemt som i starten.
Her igår begyndte der at komme en lille smule tykt udflåd, dog blandet med normalt udflåd, og som jeg har forstået så er tyk (hytteost) udflåd også tegn på svamp.
Jeg er bekymret for om jeg har svamp og vil gerne vide det. Jeg har læst mig til at de skal behandles og ikke går væk af sig selv.
Jeg vil helst ikke, men tør godt hvis det er yderst nødvendigt, gå til lægen. (uden min mor)
Vil gerne vide om jeg bare kan gå på apoteket og få noget creme til det, eller om man skal være ældre? Eller om jeg kan ringe til lægen og tage der ned. (Alt sammen uden min mor kommer til at vide det)

Svar:
Hej med dig.
Du har læst det ligesom det er. Men jeg kan prøve at gøre det lidt mere klart.
Svamp klør, kan svie (typisk ved samleje) og være rødt (der hvor svampen er, men der vil også være hvide belægninger eller hvidt "fnuller"), og udflådet vil blive tykkere og mere hvidt. Svamp skal behandles med medicin, det går næmrest aldrig væk af sig selv, og det behandles typisk med en stikpille som man skal føre op i skeden og så noglet salve, man skal bruge udevndig ved sekeden og skamlæberne i 7-14 dage. Behandlingen i sig selv er rimelig fredelig, men du bliver nød til at gå til lægen, så man kan se, om det virkelig er det. Man vil nødig behandle noget forkert, så derfor skal man ses af lægen før man får medicin. Da du kun er 14 år er det lidt en gråzone ift. hvornår læge SKAL sige noget eller ej. Prøv at hør din læge ad. På den anden side, så kan det være en god idé, at din mor ved besked, og at hun vil hjælpe dig med det. Nu ved jeg ikke om du har haft sex, eller om svampen er kommet pga. du ofte bruger bind eller har for starmme bukser eller sådan noget, men generelt synes jeg det er en god idé at din mor ved hvad for noget medicin du bruger.
Hvis udflådet kommer mere over i den grøn/brunlige gade, så kan der være tale om ubalance i de bakterier der naturligt findes i skeden i stedet for svamp, og der skal man have antibiotika før det går væk. Det vil lægen kunne se forskel på år du bliver undersøgt.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsen Lea