Skedesvamp?
brevkassespørgsmål af
Anonym
15 år
Hejsa Cyberhus. Jeg har længe haft kløen og svien omkring anus og indgangen til skeden. Der er helt rødt omkring indgangen og det er ømt. Når jeg f.eks. har været på toilet går det ondt, både når jeg tisser, men også når jeg tørrer mig. Min udflåd er hvidlig/gullig. Hvis jeg løfter op i de yderste skamlæber, sidder der noget gulligt snask på ydersiden af de indre skamlæber. Kan det være svamp? Hvis det er svamp, hvordan bliver man så helt nøjagtig tjekket hus lægen? Og hvordan foregår behandlingen? Hilsen Emilie

Svar:
Hej Emilie.
Det er rigtig godt du er opmærksom på din krop og reagerer når noget er galt eller ændrer sig. Det kan være rigtig ubehageligt at have kløe eller andre symptomer fra skeden eller endetarmen, men det er noget de fleste kvinder oplever en gang imellem.
Det du skriver med kløe og svie fra omkring skeden og anus, ændret udflåd og hvide belægninger på dine indre kønslæber kunne godt tyde på du har fået skedesvamp. Nogle kan få de samme symptomer når de får en ubalance i skeden som man kalder bakteriel vaginose. Derfor ville det være en god ide hvis du blev undersøgt ved din læge.
Undersøgelsen hos lægen består nogle gange i at lægen kigger på huden og slimhinderne hvor du har kløe. Hvis du kun har problemer på din ydre del af kønslæberne og omkring endetarmen er der nogle læger der blot kigger på det og evt. tager en lille prøve med en vatpind for at undersøge om det er svamp. Hvis lægen ikke er sikker om det er svamp kan hun nogle gange lave en gynækologisk undersøgelse. Her bruger lægen det der hedder et spekulum, der er et instrument der er formet så lægen kan kigge ind i skeden og se om alt er som det skal være. Nogle gange kan der være brug for at lægen tager nogle prøver med en lille vatpind.
Hvis det er skedesvamp er der forskellige måder det kan behandles på. Den mest almindelige behandling er at man tager 1 pille med svampemiddel. Som regel er det nok til at symptomerne forsvinder. Andre gange kan skedesvamp behandles med stikpiller som man fører op i skeden og creme som man skal smøre huden med udvendigt. Behandlingen tager lidt længere tid og de fleste synes den er mere besværlig, men den virker lige så godt som pillerne.
Jeg håber du kan bruge mit svar.
Hilsner  fra Anita