skedesvamp?
brevkassespørgsmål af
Anonym
14 år
Kære Brevkasse, mine skamæber er hævet op, og den venstre er meget "tør" agtig. og jeg har ret meget udflåd, som er tykt og også noget der sådan hænger fast ved klitoris og skamlæberne. jeg føler mig rigtig øm, og det klør tit, og nåt jeg så kommer til at klø, begynder det at svie meget. hvad kan det betyde? jeg håber i svarer, da jeg er lidt nervøs.

Svar:
Hej! Tak for dit brev. Det er godt, du spørger efter råd, når der er noget, der ikke er er, som det plejer at være. Dine symptomer kunne godt tyde på skedesvamp, som du også selv foreslår. Hvis dit udflåd er hvidt og grynet, lyder det i hvert fald meget som skedesvamp.
Næsten alle kvinder får på et eller andet tidspunkt skedesvamp. Det er noget, der er meget nemt at behandle, enten med noget creme mod skedesvamp, som man  fører ind i skeden med et medfølgende indføringshylster (det ligner lidt en tampax, hvis du kender dem), eller med tabletter, som du lægger op i skeden med en finger eller et indføringshylster. Det vil tage svampen i skeden. Derudover skal du bruge cremen til at smøre dine skamlæber med, der hvor de er røde og ømme.
Du kan købe medicinen på apoteket. Under alle omstændigheder synes jeg, du skal kontakte din læge, så han/hun kan vurdere, om det er svamp, og så din læge give den medicin, der passer bedst til dig.
Jeg håber, du kan bruge mit svar. Du er altid meget velkommen til at skrive igen.
Hilsen Christine