skadeligt?
brevkassespørgsmål af
Anonym
13 år
Hejsa Iben.
Jeg er en pige på 13 år som har nogle sp.
Min navle er lidt mørk indeni. Når jeg prøver at vaske det af i badet gider det ikke at gå væk. Og hvis man prøver at kradse en lille smule hårdere gør det bare ondt. Min navle er ret lille. Hvad kan jeg gøre?
Her for det sidste syntes jeg at mit syn nærmest er blevet dårligere. Og jeg ved måske godt hvorfor. Jeg er altid på computeren hver dag i 2-3 timer, er det meget skadeligt?

Svar:
Jeg med dig
Det er rigtig fint at du skriver herind, når du har spørgsmål omkring din krop :-)
Det lyder som om det mørke der sidder inde i din navle er skidt. Det kan være svært at holde sin navle ren, hvis den er meget lille.
Det er ikke så godt at du kradser i din navle, da det kan ske at der går hul på huden. Det bedste du kan gøre er at holde den så ren som du kan, måske med en vatpind. Det er   ikke farligt at der sidder lidt skidt derinde.
Du skriver at dit syn er blevet dårligere på det sidste. Det kan, som du skriver, godt være fordi du sidder for meget foran computeren.
Du kunne prøve at skære ned på den tid du sidder foran computeren til f.eks. 1 time om dagen, og se om det hjælper på dit dit syn.
Hvis det ikke hjælper, så ville det være godt, hvis du fik snakket med dine forældre om at dit syn er blevet dårligere. I kunne sammen besøge en optiker som gratis og nemt kan tjekke dit syn. Optikeren kan forklare dig præcist hvad du kan gøre og hvade der ville være bedst for dine øjne
Jeg håber du kunne bruge mine svar :-)
Venlig Hilsen
Iben Pedersen