Skæv næse
brevkassespørgsmål af
Signe Marie
15 år
Kære læge...
min næse er skæv. Ikke meget, og man kan kun se det hvis man lægger mærke til det. Men den er skæv, og min far siger den ikke altid har været skæv. Min far siger at min næse bliver skæv, fordi jeg sover for meget på den ene i sengen. Er det rigtigt? Og hvordan retter jeg min næse ud igen. Skal jeg sove på den anden side noget mere?

Svar:
Kære Signe Marie
Tak for dit spørgsmål. Jeg kan godt forstå at det kan være irriterende at éns næse er skæv og især hvis det er noget man ikke har lagt mærke til før. Det er dog meget usandsynligt at din næse er skæv grundet din sovestilling. Oftest er en skæv næse medfødt og ellers kan det skyldes tidligere slag mod næsen. Desuden kan personer med skæv næse have andre symptomer som fx dårlig luftpassage (især om natten), hyppige forkølelser og stoppet næse og så videre.
Umiddelbart lyder dit meget fredeligt. Det lyder ikke til at være noget man kan se med mindre man kigger godt efter og jeg kan godt forstå at det kan være generende kosmetisk set. Hvis du føler det bliver mere generende og du får andre problemer som fx dårlig luftpassage eller andet skal du selvfølgelig kontakte dig egen læge.
Håber du kan bruge svaret - god dag :)
Med venlig hilsen
Chrishanthi