Sjælden afføring
brevkassespørgsmål af
Anonym
20 år
Hej
Det lyder måske sjovt, men jeg skider ca. én gang om måneden og har læst, at man skal skide hver dag.
Hvad kan være årsagen, og bør jeg gå til lægen?

Svar:
Hej
Ja, du har helt ret. Der er rigtig mange som synes det er meget mærkeligt at snakke med andre om deres afføring. Men som læge er jeg vant til at snakke om afføring, om prutter og om underlige toiletvaner. Så du er kommet det helt rigtige sted ;-)
Det er meget forskelligt hvor ofte man går på toilettet. For nogen er det normalt at gå flere gange om dagen, mens andre kun går nogle gange om ugen. Begge dele er normalt. Men når det er sagt, så er jeg helt enig med dig. En gang om måneden er for sjældent.
Der kan være rigtig mange forskellige grunde til at du går så sjældent på toilettet - altså at du er forstoppet. Det kan skyldes de ting du spiser, hvor meget motion du dyrker eller hvor meget væske du drikker. Men det kan også skyldes dårlige toiletvaner. Om du venter med at gå på toilettet selvom du føler du skal. Eller om du ikke bliver ordentlig tømt når du er på toilettet. Det kan også være noget med stofskiftet, med slimhinden i din tarm eller noget helt nede i din endetarm.
Langt oftest er det ret nemt at få gang i afføringen når man først har fundet ud af hvad det skyldes. Og når man snakker med dig og kan stille en masse spørgsmål, så er det ofte ret simpelt at finde årsagen. Derfor synes jeg du skal gå til din læge og snakke om det. Han/hun er - ligesom jeg - vant til at snakke om den slags, så du kan sagtens gå derop. For jeg synes vi skal have mere gang i din mave end kun een gang om måneden.
Held og lykke med det.
Venlige hilsner fra Line