Sex gør ondt
brevkassespørgsmål af
Anonym
18 år
hej jeg har et spørgsmål. jeg er snart 18 år og har været sammen med min kæreste i 1½ år. når vi har sex, gør det så ondt at vi næsten ikke kan, så vi stopper nogengange. jeg får det dårligt med at vi stopper, for vi begge har jo lysten. han forstår mig godt osv. og vi har prøvet mange ting for det ikke skal gøre ondt. men det bliver ved? nu er mit spørgsmål, hvad kan jeg/vi gøre for det ikke gør ondt på mig. eller hvis vi endelig kommer i gang, og vi har gjort det i 15min ca, så begynder det at gøre ondt igen. jeg kan ikke klare det mere, det er træls at jeg ikke kan nyde mit sex liv med ham som jeg vil.. og så har jeg et andet spørgsmål, hvad kan jeg gøre for at mine bryster vokser hurtigere? de er meget lille, og jeg kan virkelig ikke holde det ud. jeg bliver ked når jeg ser andre har større og når jeg ser mig selv i spejlet, hver eneste dag tænker jeg på det. jeg kan snart ikke holde det ud mere, at de er så lille som de er :(. kan du hjælpe?

Svar:
Hej du!
Det lyder som om at du har det rigtig godt sammen med din kæreste, og at han er rigtig
forståelig omkring dit problem. Og jeg kan godt forstå at du er frustreret over at det
gør så ondt, når I har sex.
Når i skal have sex, så er det rigtig vigtigt at du er våd når han trænger ind i dig, ellers kan gøre rigtig ondt. Giv jer rigtig god tid til forspillet ved at kæle og onanere hinanden, så du bliver våd i og omkring skeden.
Hvis det ikke er nok, og at du kan mærke at du ikke bliver våd nok, så kan man købe glidecreme i supermarkeder og på apoteket. Hvis du smører lidt på inden i skal have sex, så glider det meget nemmere.
Det kan også være at du er nervøs for at det kommer til at gøre ondt, og at du derfor spænder i bækkengulvet (et muskellag hvor skeden går igennem) Hvis det er tilfældet, så kan det godt gøre ondt når din kæreste er oppe dig. Prøv om du kan slappe af i bækkenet når i har sex, det kan være det hjælper.
Når din kæreste trænger op i dig, og du kan mærke at det går ondt, så sig stop. Vent et stykke tid, så din skede kan "udvide sig" og vænne sig til at din kæreste er oppe i dig. Det kan måske hjælpe på de smerter som du har.
Endelig spørger du om du selv kan gøre noget for at dine bryster vokser hurtigere. Til det må jeg desværre sige nej, det er der ikke. Man kan træne brystmusklerne, ved at presse håndfladerne mod hinanden, men det giver kun fastere bryster, ikke større.
Der er rigtig mange der er usikre på deres udseende og mange piger synes at alle andre har pænere bryster. Vi er alle sammen forskellige og det handler om at du skal acceptere dine brysters størrelse.
Det kan være en god ide at snakke med andre piger om det, måske en god veninde. Måske kan de genkende det hos dem selv og det kan være rart at mærke at man ikke er alene om det.
Du kan også prøve at skrive i debatforum hvor du kan spørge andre unge om hvad deres erfaringer er.
Jeg håber at du og din kæreste kan bruge mit svar :-)
Venlig hilsen
Iben Pedersen