Sex
brevkassespørgsmål af
Anonym
16 år
nu spørg jeg helt vildt dumt, for burde jo vide det her, ej det totalt flovt!
Men i siger jo man skal bruge kondom for ikke at blive gravid og få kønssygedomme! Men hvad så hvis man gerne vil blive gravid? Skal man så ikke bruge kondom?
og nej jeg vil ikke blive gravid nu! Men har bare undret mig over det længe!

Svar:
Hej du.
For at blive gravid skal sæden med sædceller ind i kvinden, da befrugtningen mellem sædcelle og æg sker inde i din livmoder. Ægget bliver dannet i dine æggestokke og en gang om måneden får du så ægløsning. Som kvinde får man menstruation en gang om måneden, og det sker når ægget ikke er blevet befrugtet af sædcellen i livmoderen. Når man bliver gravid, så sætter det befrugtede æg sig fast i ens livmoder og man har ikke menstruation i 9 måneder.
Når man så benytter kondom, så  fungerer kondommet som en lille pose der kan opfange sæden. På den måde kommer sæden ikke ind i kvindens livmoder.  Udover at fungere som pose, så fungerer kondomet også beskyttende mod kønssygdomme.
Det er meget vigtigt at benytte kondom,  så man beskytter sig selv mod kønssygdomme og uønsket graviditet. Hvis man ønsker at blive gravid, så skal kondomet ikke være på, men så er man ikke længere beskyttet mod kønssygdomme.
Husk altid at beskytte dig selv og kun være med til sex du har sagt ja til og har lyst til.
kh
Lærke