Selvmordsforsøg..
brevkassespørgsmål af
Anonym
12 år
Hej brevkasse. Her til aften skete der noget voldsomt!
Jeg har oplevet en del gange at jeg bare bliver ked af det uden grund. Så løber tårerne og kan også få selvmordstanker..her til aften skete det så.. Jeg gik impulsivt over, tog en ledning og bandt rundt om halsen. Jeg strammede ikke og løb grædende over i min seng igen. 2 sekunder senere laver jeg samme nummer igen. Denne gang strammer jeg, ikke hårdt men nok til at det kan mærkes. Jeg stopper dog og fortryder da jeg ved at det er en dum ide. Tårerne stoppede og nu ligger jeg her og har en mærkelig følelse.
Jeg har kæmpet med selvskade og er ved at komme væk fra det, håber jeg. Hvad gør jeg? Er tilknyttet psykiatrien iforvejen, har en behandler/psykiater men har først en tid son ikke er lige i øjeblikket.
Hvad gør jeg?

Svar:
Kære du
Jeg kan høre på dit brev at du er en pige der har det rigtig svært indeni. Når man har oplevet en så voldsom aften som dig, er det meget vigtigt at man fortæller om det til andre, så man ikke skal gå med de følelser alene. Derfor er det rigtig flot at du skrevet herind for at få noget hjælp til hvad du skal gøre.
Det kan være rigtig svært at blive teenager, fordi der sker så meget med en selv og med alle rundt omkring en. Følelserne forandrer sig, man begynder at se anderledes ud og man får andre slags tanker. Man begynder at gå op i ting man ikke før gik op i og man kan godt tænke meget på livet, hvem man er og hvem man gerne vil være. Alle de her slags tanker og følelser fylder rigtig meget for alle teenagere og gør den tid lidt svært at være i. Den ene dag er man måske glad og frisk og dagen efter fuldstændig træt og ked af det.
Det er altså meget almindeligt at teenageårene kan være en hård tid, men når det er sagt bliver jeg alligevel meget bekymret for dig, når du skriver at du har prøvet at tage en ledning om din hals, fordi du havde selvmordstanker. Når man har sådan nogle tanker og prøver det betyder det at man har det meget svært.
Jeg tænker at du må have rigtig ondt og at der er fyldt helt op med smerte indeni og så får man mange tanker om hvad man kan gøre for at få dem til at forsvinde. Jeg tænker at det blandt andet er derfor at du har skadet dig selv.Ved at skade sig selv fjerner man nemlig kortvarigt den indre ked af det hed og mærker fysisk smerte i stedet. Det kan være lidt nemmere at have ondt i et sår, men det er desværre sådan at man godt kan blive afhængig af at skade sig selv. Lige pludselig kan man slet ikke lade være selvom det faktisk ikke hjælper en så meget som i starten.
Det er vigtigt at du får hjælp til dine tanker og jeg tænker derfor at du hurtigst muligt skal fortælle om den her voldsomme oplevelse til en af dine behandlere eller dine forældre. Det kan være svært at sige, fordi man kan have en masse tanker om hvordan de reagere og hvad de siger. Men jeg tænker at både dine forældre og behandlere rigtig gerne vil hjælpe dig til at blive en glad teenager og for at kunne det, skal de vide hvordan du har det. Hvis det er svært at fortælle kan du overveje at skrive dem et brev, hvor du fortæller om hvordan du har det og måske beskrive den voldsomme aften.
Jeg håber at du kan finde modet til at snakke med en voksen, så du ikke skal være alene med dine tanker og snart kan få den helt rigtige hjælp.
Kærlig hilsen Marianne